Hem

Kamaars mytologi Fiktion

Ändra sidan Visa ditt intresse Ämne 625945, v4 - Status: normal.
Försteredaktör: kickibj
är en sorts Fiktion (rollspel)

Olika magiska väsen.

Alias: kamaars mytologi

normal

Kamaars mytologi

Drakar:

Detta är enorma, mäktiga varelser som lever högt uppe i bergen i stora grottsalar. De kan vara
fientliga och vänliga, beroende på den enskilda draken. Det har funnits drakar som hjälpt människor
i nöd och drakar som terroriserat stora områden. Att besegra en drake är inte lätt men hjältar med
stor list, mod och vilja har lyckats. Om man möter en drake finns det ett par viktiga regler att följa.
För det första ska man aldrig se in i en drakes ögon. Då får den makt över dig. För det andra ska man
aldrig ljuga för en drake. De kan avgöra vad som är lögn och sanning och hatar lögnare. För det tredje:
var artig! Drakar är fåfänga och kan smickras.

Drakar är mycket gamla och har funnits långt innan människorna kom till Kamaar. Nu för tiden är
de dock ytterst sällsynta och många tror att de med några eventuella undantag har lämnat världen.
En lysande bevis på deras forntida existens är dock drakstålet, som bara hittas i deras grottor, och
som har mäktiga magiska egenskaper.

Häxmänniskor

De finns legender om en människoras som var mycket mäktiga magiker och krigare, och
som sägs ha bott i Kamaar för länge sedan. De finns dock inte kvar och man vet mycket lite om dem.

Nymfer

Nymfer är varelser som till viss del består av något element. De skall dock skiljas från
elementardemoner (sylf, undin mm). Nymfer är varelser som har sitt ursprung i vår värld
och inte i astralplanet. Dessa varelser är oftast semiintelligenta och befattar sig sällan med
människor. I de fall det förekommer möten är det ofta då nymferna känt sig hotade eller
blivit nyfikna av någon anledning. Vissa av dem kan omvandla sig till människor och för
tillfället lämna sitt element. Dessa brukar vara de mest intelligenta av nymferna.
En nymf är nästa alltid mycket vacker. En omvandlad nymf måste dock ofta ha kontakt med sitt
ursprungliga element annars dör hon/han (oftast hon). Nymfer har till viss del kontroll över
sitt element och kan vara mycket farliga om de blir vredgade. De finns rykten om att
nymfer ska ha kallat på elementarer men detta är obekräftat.

Sjöfolk

Sjöfolk är varelser som ser ut som människor men som lever i Storsjön. De är mycket vackra, ofta
ljushåriga och har liten annan kroppsbehåring. De kan till viss del förvandla sig till fiskar.
För det mesta håller de sig ifrån människor men kan ibland ställa till problem om människorna
bryter någon av deras regler. Ibland kan även unga, kvinnliga sjöfolk (sjöjungfrur) locka
sjömän i fördärvet genom sin fagra sång. De har kontroll både över sjön och över alla
vattenvarelser. De leds av en monark som oftast är en kung.

Småfolk

Det finns många typer av småfolk:

* Vättarna är små varelser som ser ut som små människor och lever i kullar under jorden. De håller
sig för det mesta för sig själva och har sin egen kultur och eget levnadssätt. Man kan ibland se
dem under skymning och gryning då de leder sin boskap till vatten. De kan både vara till hjälp och
besvär och man bör hålla sig väl med dem. Förutom deras nattliga och skygga levnadssätt är de ganska
lika människor och går ofta att tala med om de vill det. De är dock mycket starka för sin storlek
(tom starkare än en människa) och kan också nyttja viss magi så man bör akta sig för att komma i
bråk med dem. Vissa vättar kan bosätta sig i människors hus och hjälpa dem med diverse sysslor.
De håller sig oftast dolda och märks mest bara då det är något som misshagar dem på gården.
Ett gammalt namn på dessa vättar är tomtar.

* Leprchaun eller guldvätte kallas en sorts småfolk som hyser ett mycket starkt begär för guld.
De är mycket ovanliga och farliga. De flesta av dem har en stor skattsamling där de förvarar allt
guld de samlat under åren. De kan bli mycket gamla och är mycket listiga och giriga.
Om man är tillräckligt smart kan man lura av dem deras guld men detta är förknippat med många
risker ty guldvättarna går mycket hårt åt tjuvar eller inkräktare och den som en gång kommit i en
leprechauns våld slipper aldrig fri.

(Dessa är de mesta kända småfolken. Det finns flera.)

Vampyrer

Vampyrer är mycket onda varelser som dricker människors blod. De är mycket starka och kan
förvandla sig till både ormar, vargar och fladdermöss. De har en magisk suggestiv förmåga och
kan charma människor och få dem att lyda sina befallningar. De är mycket vackra och
intelligenta. De kan förklä sig och det kan vara omöjligt att skilja dem från vanliga människor.
Människor som de får i sin makt blir deras slavar tills de druckit dem tomma på blod.
Då dör de och blir vampyrer de med. Vampyrer tål dock inte dagsljus och måste
gömma sig i en kista under dagen. Det enda sättet att döda dem är att genomborra deras
hjärta med en påle eller bränna upp dem. Heliga föremål skyddar även mot dem.
Det sägs att de har någon koppling med nekromantiker.

Vandöda (mumier?)

Vandöda är kroppar av människor, med eller utan en själ, som vandrar på jorden efter personens
död. De har nästan uteslutande kallats tillbaka av en nekromantiker.
Ibland kan de också ha begått ett fruktansvärt brott och får vandra i denna fasansfulla
skepnad som straff. De är oerhört plågade och de eventuella själarna som är bundna till dem
kämpar för att bli frisläppta och vandra vidare. De lyder dock den som kallat dem blint om
man inte lyckas väcka minnet om dem själva i dem. Att säga en persons namn kan
hjälpa till att släppa själen fri. De känner ingen fysisk smärta och är svåra att skada,
och det enda som definitivt hjälper är att bränna sönder kroppen. Det sägs att vissa nekromantiker
genom magi kan göra sig till vandöda efter sin död. De behåller då sin intelligens och
överlever genom att suga i sig människors livskraft. Sådana vandöda är fruktansvärda
varelser som är mycket mäktiga. De fruktar dock heliga föremål och ger sig inte in i tempel.
Dock kan de kalla till sig vanliga vandöda och dessa har ofta ingen rädsla för den heliga
(även om det till viss del kan hjälpa).

Varulvar

Varulvar är mycket onda varelser som sägs ha skapats då en mycket ond demon ville hämnas
på mänskligheten för sin fångenskap och förbannade några vanliga vargar så de förvandlades
till vidunder. Varulvar är mycket stora (100 kg och mer) och har alltid kolsvart päls och
rödglödande ögon. Om dagen ser de ut som människor men under fullmånens sken förvandlas de
till dessa enorma bestar. Varulvar i människohamn är ofta mycket starka, har ögonbryn som
går ihop och om man ser in i deras ögon kan man upptäcka ett rött skimmer längst in.
Varulvar hatar människor och dödar dem så fort de får möjlighet. De kan dock vara listiga och
nästla sig in innan de slaktar dem. De är enormt starka och man kan inte döda
dem på något annat sätt än med ett silvervapen. De tål inte silver och tycker mycket
illa om att ha det i sin närhet. Mycket få personer sägs ha sett en varulv och det är
tveksamt om de finns i Kamaar. De håller ofta till i mörka skogar och i berg.

Älvor

Älvor är vackra, skira, svagt lysande varelser som lever i lundar, på myrar och ängar och i lummiga
skogar. De är inte helt kroppsliga och kan förvandlas/övergå till dimma. De är mycket impulsiva och
enkla varelser som lever i nuet. De kan spela förbipasserande spratt och förvilla dem ut på myren.
De angriper dock mycket sällan någon om man inte inkräktar på deras danser eller skadar någon av
dem. Det råder delade meningar om de är intelligenta eller bara semiintelligenta.
De leds av en drottning som verkar vara den intelligentaste av dem. Järn är en mycket skadlig metall
för dem och man kan skydda sig mot att förvillas genom att hålla upp en järnbit framför ögonen.