Hem

Nikola Tesla ( 1856 - 1943 ) Vetenskapsman

Ändra sidan Visa ditt intresse Ämne 545096, v2 - Status: normal.
är Vetenskapsman
Start 1856
Slut 1943

Upptäckte tidigt grundläggande principer för växelströmstekniken och räknas som en av dess främsta pionjärer.

Alias: nickola tesla, nikola tesla och tesla, nikola

normal

Nikola Tesla uppfann bl.a. en generator för växelström. Tesla studerade i Kroatien och verkade i Budapest, Paris och New York. han talade sju språk flytande och var god vän med Mark Twain. Ett tag jobbade han för Thomas Alva Edison men kom i konflikt med honom eftersom Edison föredrog likström och han växelström.

Tesla jobbade med ett projekt för att distrubuera elektricitet genom luften. Telsa ifrågasatte Guglielmo Marconis patent på trådlös radio och efter hans död fastslogs det slutligen att det var Tesla som uppfann radion. Enheten tesla är uppkallad efter honom.

Nikola Tesla föddes på Balkan 1856 och båda hans föräldrar var av serbiskt ursprung. Hans far var en ortodox präst som var talangfull som författare och poet. Teslas mor var uppfinningsrik och hade hittat på många bra lösningar för att göra sitt arbete i hemmet lättare. Detta påverkade och formade förmodligen den unge Tesla som fick ett intresse för teknik.

Tesla började sin utbildning i Carlstadt i Kroatien där han tidigt visade prov på sin genialitet. Genom att utföra integralkalkyler i huvudet blev han ofta, av lärare, anklagad för att fuska. Han brann för matematik och naturkunskap men blev jämt motarbetad av sin far som ville att han skulle börja läsa till präst. När Tesla var 17 år drabbades han av kolera vilket var nära att kosta honom livet och detta gjorde att hans far mjuknade. Han lovade att om Tesla överlevde skulle han få börja läsa till ingenjör vid ”Austrian Polytechnic School” i Graz. Så blev också fallet.

I Graz började han studera mekanik och elektronik. Där kom han i kontakt med en ”Gramme dynamo” som både kunde fungera som en el-motor och en generator. Efter att han studerat denna en stund kunde han föreslå förbättringar. Det som hägrade var en ”perpetum mobile”, en evighetsmaskin. Tesla visste att det var en omöjlighet, men lösningen på en del av problemet var att använda växelström istället för likström. Vid 24 års ålder kunde han presentera en revolutionerande idé: induktionsmotorn.

Det som saknades nu var pengar för att förverkliga idén om en AC-motor. Hans försök till att hitta investorer misslyckades både i Tyskland och i Frankrike. Han visste nu att han var tvungen att kontakta den störste elektronikingenjören för att kunna utveckla AC-motorn. Den störste var: Thomas Alva Edison. Så vid 28 års ålder begav han sig till New York.

Edison hade vid det här laget i stort sett monopol på elproduktionen i New York med sin DC-generatorstation på Pearl Street på Lower Manhattan. Det fanns gott om rika ”New Yorkers” som var villiga att installera el i sina hem och många av dem investerade också i Edisons Företag.

Edison anställde Tesla till att göra förbättringar på sina DC-generatorer och för det skulle Tesla få 50.000 dollar. Det var sådana summor som han behövde till sin egen forskning. Edison gjorde detta trots att han inte visste mycket om växelström och att det mest lät som konkurrens. Det sägs att Tesla jobbade hårt under hela sitt liv och enbart sov två till tre timmar per natt, och med ett sådant arbetstempo kommer även resultat.

Efter att ha jobbat på Edisons generatorer i ett antal månader så meddelade Tesla att hans arbete var utfört och att han förväntade sig den utlovade summan på 50.000, men Edison vägrade betala honom av någon anledning. Av ren ilska och avsky sa Tesla omedelbart upp sig. Investorer hade nu fått upp ögonen för denna utländska talang och gav honom i uppdrag att utveckla ett belysningssystem. Tesla bildade då ”Tesla Electric Light Company”. Han lyckades med åtagandet men personligt blev det ett finansiellt fiasko.

Nu klev A. K. Brown från ”Western Union Company” in och ville investera i Teslas idé med AC-motorn. I ett litet laboratorium inte långt från sin gamla arbetsplats hos Edison utvecklade Tesla komponenter till ett system för AC-generering. Detta system används fortfarande världen över. I november och december 1887 sökte han patent i USA för inte mindre än sju patent i området som rör flerfas AC-motorer och kraftöverföring för generatorer. Dessa patent skulle visa sig vara några de mest värdefulla patenten någonsin, enbart slagna av telefonen.

Problemet med Edisons generatorer var främst att de genererade DC-ström, vilket gjorde att vid överföring över längre sträckor förlorades mycket av energin. Teslas system var lösningen på detta överföringsproblem. En som insåg detta var George Westinghouse, uppfinnaren av luftbromsar för tåg. Han köpte Teslas patent mot 150 andelar i sitt företag och en ansenlig summa pengar samt fortlöpande ersättning för den ström som deras system skulle producera.

Trots konkurrens med General Electric Company fick Tesla och Westinghouse kontraktet att bygga belysningssystemet till världsutställningen i Chicago 1893. Weastinghouse Corporations system kunde byggas för halva priset jämfört med GE:s och var dessutom mer effektivt. På utställningen visade Tesla upp en del av det som han utvecklat vad gäller belysning. Här fanns bland annat de första neonlysrören.

För att kunna använda neonrör krävs att man har en ström med ganska hög frekvens. Detta löste Tesla med en av sina största uppfinningar, Teslatransformatorn (Tesla-coil), som han fick patent på1891. Denna transformator bildar en högfrekvent växelström med låg ström, men hög spänning. Uppfinning kommer senare att spela en framträdande roll i radions utveckling.

Tesla upptäckte att han med hjälp av sin nya uppfinning kunde sända och ta emot radiosignaler och 1895 var han redo att sända en signal till West Point som låg 8 mil längre bort. Men innan försöket hann påbörjas, brann Teslas laboratorium upp och förstörde hela hans arbete. Detta gjorde att en ung italienare vid namn Guglielmo Marconi fick ett litet försprång. Han hade det engelska patentet på den trådlösa telegrafen och med hjälp av en Teslatransformator var han beredd att skicka en signal över engelska kanalen år 1896.

Tesla fick det amerikanska patentet på en basradioenhet 1900 och i november samma år ansökte Marconi om patent på vissa applikationer men blev nekad till förmån för Tesla. Marconi överklagade det hela i tre år och till slut svarade patent verket med följande uttalande:

”Many of the claims are not patentable over Tesla patent numbers 645,567 and 649,621, of record, the amendment to overcome said references as well as Marconi’s pretended ignorance of the nature of a ”Tesla oscillator” being little short of absurd… the term “Tesla oscillator” has become a house hold word of both continents.”

Marconi fortsatte ändå sitt arbete med radion och den 12:e december 1901 lyckades han sända bokstaven S över atlanten. Teslas svar på detta var:

”Låt honom fortsätta. Han använder ändå 17 av mina patent.”

Samtidigt som han försökte att skapa en användbar radio vände han sin kreativitet åt lite mer lustfyllda uppfinningar. Nu när han kunde sända radiosignaler var nästa steg självklart, för Tesla åtminstone. Det var nu dags att kontrollera en maskin med hjälp av radiosignaler. 1898 var det en elektronikmässa på Madison Square Garden och där kunde han presentera världens första radiostyrda farkost. Teslas USA patent 613,809 beskriver den första anordningen som styrs med hjälp av radiovågor. Arbetsmodellen, den så kallade ”teleautomatonen” var en fjärrstyrd båt med inbyggt batteri.

Uppvisningen var något alldeles extra. Folk visste inte så mycket om radiovågor och Tesla uppmanade personer att ställa frågor till båten, som t.ex. : ”Vad är tredje roten ur 64?” Båten ”svarade” då genom att blinka fyra gånger med en lampa. Problemet med denna uppfinning var att den var så pass långt före sin tid så att ingen såg vad man kunde ha för nytta av fjärrstyrning.

I slutet på 1890-talet hade Tesla dragit den slutsatsen att det borde gå att överföra ström, trådlöst på höga höjder, för där var luften tunnare och därför mer konduktiv. Om blixten slog ner skapades kraftfulla vågor som färdades från en sida på jorden till den andra. Jorden fungerade då som en jättelik konduktor. Teslas hypotes var att han skulle kunna överföra nästintill obegränsad mängd energi i stort sett utan energiförluster. Men för att bevisa detta var han tvungen att kunna kontrollera samma elektriska effekt som vid ett blixtnedslag. I Colorado Springs byggde han en anläggning för att kunna bevisa detta. En 45 meter högt torn höll uppe ett stort kopparklot och inne i tornet konstruerades en gigantisk Teslatransformator som skulle föra ner de elektriska impulserna i jorden. När man slog på strömmen bildades en blå korona runt kopparklotet och 30 meter långa blixtar slog ut från tornets topp. Denna urladdning brände sönder alla generatorer och hela staden blev utan ström. Försöket var nästan ett fiasko. Tesla la nämligen märke till vissa radiosignaler som hans anläggning fångade upp. Dessa kan bara ha kommit från rymden. Han var förmodligen den första som fångade upp radiovågor från rymden.

Detta var ett av hans sista stora experiment som han genomförde och därefter gick han tillbaka till yrket som konstruktör för Westinghouse. Han slutade dock aldrig att vara en visionär. Under första världskriget kom han med idén om att man kunde upptäcka fartyg till sjöss om man sände ut radiosignaler som sedan reflekterades mot skrovet, men det var inget han förföljde ytterliggare. Ett sådant system utvecklades under andra världskriget: radarn.

Tesla dog av en hjärtattack den 5:e januari 1943 på sitt rum på Hotel New York.

Källor
http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/alabast...
http://www.pbs.org/tesla
http://www.yale.edu/scimag/Archives/V...