Hem

Paulus Person

Ändra sidan Visa ditt intresse Ämne 142403, v2 - Status: normal.
Försteredaktör: Guson
är Person

Judisk och sedan kristen fundamentalist vars korrespondans återfinns i Bibeln.

Alias: paulitisk, paulus, saint paul, sankt paulus och saul

normal

Efter Jesu död försökte lärjungarna sprida läran vidare genom att förkunna Jesu ord och bilda församlingar bland judarna.

Eftersom Jesus dog på korset, anklagad för landsförräderi, var förföljelserna svåra och en stark motståndare var Saulus av Tarsus.

Saulus av Tarsus reste till Damaskus för att bekämpa en kristen församling, men fick sig en chock strax utanför murarna. Han fick se ett bländande ljus och föll blind till marken medan Jesus talade till honom ”Saulus, Salus, varför förföljer du mig?” Saulus frågade då ”Vem är du, Herre?” Som svar fick han ”Jag är Jesus, den du förföljer”.

Saulus tog sig in i staden, träffade de kristna och fick sin syn tillbaka i samma stund som han lät döpa sig.

Från att ha förföljt dom kristna blev nu Saulus en av kristendomens viktigaste uttolkare av Jesus förkunnelse och etablerade kristendomen som ny religion.

Han tog sig namnet Paulus och förkunnade att lydnaden till Mose lag inte längre var nödvändig, utan att man skulle nå frälsning genom att följa Gud istället.

Den här mannen fortsatte sina resor, men nu med sitt nya namn och sin nya övertygelse.

Han skrev brev till kristna församlingar där han uttolkade Jesu ord, och en stor del av texterna i Nya Testamentet utgörs av dessa brev som skrevs mellan åren 50 och 64 e Kr.

Enligt traditionen led Paulus martyrdöden under kejsar Neros förföljelser av de kristna under år 67 e Kr. Han blev anklagad för majestätsbrott och avrättades genom halshuggning.

(Mer om detta kan du läsa i Apostlagärningarna som skrevs av evangelisten Lukas. Här beskrivs händelserna efter Jesus död på korset).