Hem

Magisk rekvisita Föremål

Ändra sidan Visa ditt intresse Ämne 771, v4 - Status: normal.
Försteredaktör: Zorna
Denna text är importerad från /old/psi/magi/rekvisita.html
är en sorts Föremål

Athame, Svärdet, Staven, Bägaren, etc...

Alias: magiska instrument, magiska redskap och magiskt redskap

Vit salvia (salvia apiana)
Ört, Lamiaceae - Labiatae, Magisk växt
Vit salvia kallas även helig salvia. Det är en perenn buske som är grön hela året. Den växer vilt i sydvästra nordamerika.
Yggdrasil
Ask, Världsträd
Världsträdet som sträcker sig över och genom alla världar enligt asatron.
Bolline
Magisk rekvisita
En böjd vitskaftad, eneggad kniv som används av många Magi-praktiserande. Den är den praktiska motsvarigheten till en Athame och nyttjas t.ex till att skära örter, rista inskriptioner och liknande.
Athamé
Magisk rekvisita
En tveeggad dolk med svart handtag som används vid olika hedniska ritualer.
Svärd
Magisk rekvisita
Svärd är ett vapen som har funnits i tusentals år och kan förknippas med magi och hjältar.
Altare
Magisk rekvisita
En flat yta som inte får "besudlas" med något annat än magiskt arbete. Det kan vara allt från en stor flat sten till avancerat utkarvade bord.
Piska
Magisk rekvisita
Magisk rekvisita, vanlig inom Gardneriansk wicca
Stav
Magisk rekvisita
Staven används ofta för att rikta energi. Den brukar vara gjord i trä och har ibland kristaller fästade i trät för att förstärka energin.
Sjungande skål
Musikinstrument, Magisk rekvisita
Instrument av tibetanskt ursprung, som bl a används till religiösa och andliga riter.
Kniv
Magisk rekvisita
Gryta
Magisk rekvisita
Sked
Magisk rekvisita
Det finns ingen sked
Tallrik
Magisk rekvisita
Pentagram
Symbol, Magisk rekvisita
Femuddig stjärna även kallad "Salomos sigill", kan uppritas i ett drag med räta linjer - hos druiderna tecken för världsalltet och under medeltiden folklig amulett
Besom
Magisk rekvisita
En ceremoniell kvast inom Wicca som används till att rensa ritualplatser från oönskade energier
Kittel
Magisk rekvisita, Föremål
Kitteln används ofta som en symbol för moderns sköte, en plats för återfödelse.
Spåspegel
Magisk rekvisita
Spegel med svart glas för bland annat divination
Bägare
Daglig elementsymbol
Ett rituellt föremål som används för att t ex symbolisera Kristi blod, elementet vatten och rening.
Rökelsekar
Daglig elementsymbol
En behållare för rökelsestickor, kan vara i mässing, trä eller sten
Brännare
Daglig elementsymbol
En eldfast form i vilken Du kan göra upp en liten eld
Lerskål med Spannmål
Daglig elementsymbol
Spegel
Nattlig elementsymbol, Magisk rekvisita
Aromalampa
Nattlig elementsymbol, Magisk rekvisita
En slags ljusstake med en liten skål ovanför i vilken Du häller vatten och några droppar aromaolja, och placerar ett värmeljus under
Silverskål med Frukt
Nattlig elementsymbol, Magisk rekvisita
Silverbägare
Bägare, Nattlig elementsymbol
normal

Roll spelar rekvisitan på flera sätt, mer eller mindre viktig för ritualen beroende på typen av 'tillbehör' och hur dessa har behandlats. Det första och mest uppenbara är hur ritual och tillbehör används som fasta punkter för sinnet för att leda koncentration och association. Delvis kan detta även hålla de yttre sinnena upptagna på ett 'lämpligt sätt' för att ge större möjlighet för inre varseblivning eller mottaglighet.

Något svårare är att avgöra hurvida föremål t ex besitter 'egen' kraft som kan spela in i sammanhanget, antingen genom att de använts tidigare eller preparerats rituellt ('laddats upp'), eller genom att de direkt fungerar som fokus eller överföring av kraft mellan olika plan. Vissa föremål inom magi, typ magikerns svärd eller stav, verkar också spela roll som 'verktyg' för att koncentrera ev omvandla magikerns egen kraft. Rökelse skall också ha förmågan att ändra på rummets 'vibrationer' för att underlätta de processer som man vill genomföra.

Nackdelen med rekvisita och ritual är förstås att dessa lätt kan bli självändamål, i synnerhet om deltagare inte är helt på det klara på vad de egentligen sysslar med. Se som exempel en hel del företeelse inom såväl olika kyrkliga samfund som ren vidskepelse, vilka bygger på en kärna av något som rimligen borde fungera 'magiskt' i den mån man accepterar att sådant är möjligt. De katolska och ortodoxa ritualerna vimlar av sådant, där församligen ofta är aktivt delaktig utan att egentligen inse vad som sker utöver den ytliga ritualen. Jag har själv konstaterat både med 'känsla' och med redskap typ pendel mm, att det föreligger en klar skillnad mellan 'rummet' i en ortodox kyrka och i en protestantisk, förutom att det även föreligger en skillnad mellan bägge dessa och rummet utanför. De ortodoxa ritualerna tycks ha en större påverkan här. Som kuriosa kan nämnas att äldre svenska kyrkor (särskilt de som ursprungligen har varit katolska) har i de fall jag undersökt varit någonstans mitt emellan i sin påverkan av rummet. Samma förändring är märkbar i lokaler som används av vissa ordenssällskap, och i midre grad i lokaler som 'välsignats' nyligen.