Ämne | Dofa |
Huvudredaktör | Lena Fejan Ljunghill |
Redaktör | Lotti Hammarberg (Utbildningsradion) |
Formgivare | Eva Alge |
Fotograf | Jukka Hallman |
Serie | Barns utveckling (Utbildningsradion, Barbro Grandien) |
Omfång | 20x13 cm, 128 s |
Barn tänker Bok
men inte som vuxna
Alias: barn tänker - men inte som vuxna
Innehåll
Förord Barn är genialiska i sitt sätt att tänka! Lärare söker nya vägar: Tillsammans med eleverna utvecklas vi själva Barn funderar på stora frågor Varje barn bär med sig sin personliga barndom Därför skrev jag Ensamma Mamman: Plötsligt blev jag en oigenkännelig jävla kärring Massmedier - ett torg för ungdomar Avstånd är uttryck för rädsla Att vara tonåring - tre ungdomar skriver uppsats Litteraturlista
Baksidan
Barn är genialiska i sitt sätt att tänka. Men de tänker inte som vi vuxna och inte alltid som vi vuxna tror att de gör.
I den här boken får vi möta människor som på olika sätt engagerat sig i hur barns och ungdomars tankevärld ser ut och som funderat över hur vi vuxna förhåller oss till barn och ungdomar.
Skulle vi behandla barns utveckling på samma sätt som skolan gör med barns läs- och skrivutveckling så skulle vi få tysta ungar. Det säger språkforskarna Birgita Allard och Bo Sundblad.
Oupphörligt oupphörligt oupphörligt... igen och igen upplever jag att unga människor försöker säga oss nånting, skriver filmregissören Kay Pollak i en personlig och ömsint betraktelse.
Ruth Bauth, rektor för Kryddgårdsskolan i Malmö, har funderat mycket över begreppet Barndom. Hon säger:
En skola som inte begriper att det är viktigt att ta till vara varje barns personliga barndom, missar hela tåget! Då återstår barna något slags anonym generell barndom som vi trycker på alla. Men det finns ingen medelelev - alla är original.