Hem

Muslimsk kalender Kalender

Ändra sidan Visa ditt intresse Ämne 528260, v2 - Status: normal.
är en sorts Kalender

Kalendern med dess historia i dom muslimska länderna.

Alias: islamisk kalender och muslimsk kalender

normal

Muslimska kalendrar är månbaserade. Dom civila kalendrarna börjar när man först ser nymånen. När månaderna startar är viktigt för att säga när vissa högtider startar som till exempel Ramadãn.

The legal scholars var nöjda med att starta genom att se nymånen eller att alternera mellan 29 och 30 dagars månader. Men när nymånen skulle ske stod att finna i deras Zijes.

Nuförtiden finns ofta förvirring om när Ramadãn ska börja, vilket aldrig skulle ske på medeltiden. Detta beror på att nymånen kan observeras på vissa ställen men inte på andra. And no less from the reluctance of the religious scholars, who have the finel say in announcing the new month, to listen to the astronomers.

normal

Tidpunkter för bön

Standard definitinen för dom fem bönetiderna, som fortfarande används idag är lätt som följer:
Muslimernas dag börjar vid solnedgång, och intervallet som den första bönen (maghrib) ska ske är mellan solnedgång och nattens början.
Intervallet för andra bönen (isha) börjar vid nattens början och varar tills dagens början.
Tredje bönen (fajr) ska ske mellan dagens början och soluppgång.
Fjärnde bönens (zuhr) tillåtna tid börjar när sullen har krossat meridianen och slutar när femte bönen ska börja.
Femte bönen (asr) börjar när skuggan av ett objekt equals its midday shadow increases again by the length of the object or until sunset.

In the medieval Andalusian practice the fourth prayer begins when the shadow has increased beyond its midday minimum by one qarter of the length of the object. Isolated instances of the performance of another prayer (duhã) in the morning, at a time after sunrise equal to the time remaining till sunset after the 'asr, are attested in medieval sources. The definitions of the dayrime prayers in terms of shadow increases relate the times to the seasonal hours (one-twelfth divisions of the length of daylight), the connection being provided by an approximate Indian formula for time-keeping known to the Muslims in the eights century. This formula associates the end of the ninth seasonal hour (mid-afternoon) wiht a shadow increase of 1 gnomon-lenght, and the end of the tenth hour with a shadow increase of 2 gnomon-lenghts.