Ämne | Dofa |
Telefon | 08-690 92 00 |
Omfång | 12x19 cm |
Förstå barns tankar Bok
Metodik för barnintervjuer
Alias: förstå barns tankar
Innehåll
Förord Inledning Anpassa verksamheten till barnen En resa i barns tankevärld Varför barnintervjuer? Perspektiv på inlärning Barns uppfattning om sin omvärld Betydelsen av vuxnas förståelse av barns tankevärld Barns tänkande som utgångspunkt för samverkan Hur går man till väga? Praktiska arrangemang Det sociala kontraktet Intervjuer - enskilt eller i grupp? Hur frågar man? Ge barnet tid Syfte - frågeteknik Olika typer av frågor Berätta! Beskriv hur! Övergripande och specifika frågor Direkta och indirekta frågor Ta bilder till hjälp Påståenden Samma fråga - olika sammanhang eller olika innehåll Balnda svåra och lätta frågor Frågorna utvecklas efter hand Att följa upp en fråga Klart syfte kombinerat med flexibilitet Ge barnen chans att utveckla sina tankar Att byta inriktning Var en aktiv samtalspartner Till sist Hur tolkar man barnintervjuer? Barns olika svar Barns tankemönster Kategori 1: Konkret handling med TV:n Kategori 2: Fostran Kategori 3: Konkret handling från TV Kategori 4: Information från TV Kommentarer Tillförlitlighet Hur utnyttjar man det man har fått veta? Utvärdering - planering Samverkan förskola - skola Föräldrasamverkan Hur utnyttjar man den tid som står till förfogande? Lärarens medvetenhet Planering - organisation Pedagogiska vinster Diskussion Skolvärld och vardagsvärld Barns spontana frågor Lärarens roll Att utvärdera Att samverka Litteratur
Baksidan
Detta är en bok som i första hand vänder sig till förskolepersonal, lågstadielärare och fritidspedagoger. Författarna frågar sig hur många av dessa som egentligen vet vad barnen uppfattar av verksamheten. De har nämligen i sin forskning konstaterat att barn ofta uppfattar något helt annat än vad läraren avsett.
Vi måste lära oss ett sätt att ta reda på hur barn tänker utifrån den erfarenhet de har. Det är viktigt att vi tar de riktlinjer för förskola och lågstadium som finns på allvar och försöker anpassa barns inlärning till deras tankeutveckling.
Boken beskriver en metod att få barn att berätta om hur de tänker. Det sker genom att läraren i samtalsform intervjuar barnen. Den kunskap läraren får ur barnens svar kan hon eller han utnyttja i planering och utvärdering, i samverkan kan förskola-skola och i samtal med föräldrar. Att intervjua barn kan dessutom utveckla både lärarens och barnens kompetens.
Författarna hävdar att barnobservationer, prov och test ibland varken är lämpliga eller tillräckliga. Boken är den första metodbok som skrivits om att intervjua barn.
Elisabet Doverborg forskar om barn och matematik och Ingrid Pramling om hur barn blir medvetna om sin egen inlärning.