| Ämne | Dofa |
| Telefon | 08-690 92 00 |
| Omfång | 12x19 cm |
Förstå barns tankar Bok
Metodik för barnintervjuer
Alias: förstå barns tankar
Innehåll
Förord
Inledning
Anpassa verksamheten till barnen
En resa i barns tankevärld
Varför barnintervjuer?
Perspektiv på inlärning
Barns uppfattning om sin omvärld
Betydelsen av vuxnas förståelse av barns tankevärld
Barns tänkande som utgångspunkt för samverkan
Hur går man till väga?
Praktiska arrangemang
Det sociala kontraktet
Intervjuer - enskilt eller i grupp?
Hur frågar man?
Ge barnet tid
Syfte - frågeteknik
Olika typer av frågor
Berätta!
Beskriv hur!
Övergripande och specifika frågor
Direkta och indirekta frågor
Ta bilder till hjälp
Påståenden
Samma fråga - olika sammanhang eller olika innehåll
Balnda svåra och lätta frågor
Frågorna utvecklas efter hand
Att följa upp en fråga
Klart syfte kombinerat med flexibilitet
Ge barnen chans att utveckla sina tankar
Att byta inriktning
Var en aktiv samtalspartner
Till sist
Hur tolkar man barnintervjuer?
Barns olika svar
Barns tankemönster
Kategori 1: Konkret handling med TV:n
Kategori 2: Fostran
Kategori 3: Konkret handling från TV
Kategori 4: Information från TV
Kommentarer
Tillförlitlighet
Hur utnyttjar man det man har fått veta?
Utvärdering - planering
Samverkan förskola - skola
Föräldrasamverkan
Hur utnyttjar man den tid som står till förfogande?
Lärarens medvetenhet
Planering - organisation
Pedagogiska vinster
Diskussion
Skolvärld och vardagsvärld
Barns spontana frågor
Lärarens roll
Att utvärdera
Att samverka
Litteratur
Baksidan
Detta är en bok som i första hand vänder sig till förskolepersonal, lågstadielärare och fritidspedagoger. Författarna frågar sig hur många av dessa som egentligen vet vad barnen uppfattar av verksamheten. De har nämligen i sin forskning konstaterat att barn ofta uppfattar något helt annat än vad läraren avsett.
Vi måste lära oss ett sätt att ta reda på hur barn tänker utifrån den erfarenhet de har. Det är viktigt att vi tar de riktlinjer för förskola och lågstadium som finns på allvar och försöker anpassa barns inlärning till deras tankeutveckling.
Boken beskriver en metod att få barn att berätta om hur de tänker. Det sker genom att läraren i samtalsform intervjuar barnen. Den kunskap läraren får ur barnens svar kan hon eller han utnyttja i planering och utvärdering, i samverkan kan förskola-skola och i samtal med föräldrar. Att intervjua barn kan dessutom utveckla både lärarens och barnens kompetens.
Författarna hävdar att barnobservationer, prov och test ibland varken är lämpliga eller tillräckliga. Boken är den första metodbok som skrivits om att intervjua barn.
Elisabet Doverborg forskar om barn och matematik och Ingrid Pramling om hur barn blir medvetna om sin egen inlärning.