Hem

Förstå barns tankar Bok

Metodik för barnintervjuer

Ändra sidan Visa ditt intresse Ämne 1056, v1 - Status: normal.
Denna text är importerad från /old/book/foerstaa_barns_tankar.html
är Bok
Publicerad år 1985
ISBN 91-21-11502-8
sidantal 88
Av Elisabet Doverborg och Ingrid Pramling
Publicerad av Almqvist & Wiksell

Alias: förstå barns tankar

normal
ÄmneDofa
Telefon08-690 92 00
Omfång12x19 cm

normal

Innehåll

  Förord
  Inledning
    Anpassa verksamheten till barnen
    En resa i barns tankevärld
  Varför barnintervjuer?
    Perspektiv på inlärning
    Barns uppfattning om sin omvärld
    Betydelsen av vuxnas förståelse av barns tankevärld
    Barns tänkande som utgångspunkt för samverkan
  Hur går man till väga?
    Praktiska arrangemang
    Det sociala kontraktet
    Intervjuer - enskilt eller i grupp?
  Hur frågar man?
    Ge barnet tid
    Syfte - frågeteknik
    Olika typer av frågor
      Berätta!
      Beskriv hur!
      Övergripande och specifika frågor
      Direkta och indirekta frågor
      Ta bilder till hjälp
      Påståenden
      Samma fråga - olika sammanhang eller olika innehåll
      Balnda svåra och lätta frågor
      Frågorna utvecklas efter hand
    Att följa upp en fråga
      Klart syfte kombinerat med flexibilitet
      Ge barnen chans att utveckla sina tankar
      Att byta inriktning
      Var en aktiv samtalspartner
      Till sist
  Hur tolkar man barnintervjuer?
    Barns olika svar
    Barns tankemönster
      Kategori 1: Konkret handling med TV:n
      Kategori 2: Fostran
      Kategori 3: Konkret handling från TV
      Kategori 4: Information från TV
      Kommentarer
    Tillförlitlighet
  Hur utnyttjar man det man har fått veta?
    Utvärdering - planering
    Samverkan förskola - skola
    Föräldrasamverkan
  Hur utnyttjar man den tid som står till förfogande?
    Lärarens medvetenhet
    Planering - organisation
    Pedagogiska vinster
  Diskussion
    Skolvärld och vardagsvärld
    Barns spontana frågor
    Lärarens roll
    Att utvärdera
    Att samverka
  Litteratur

normal

Baksidan

Detta är en bok som i första hand vänder sig till förskolepersonal, lågstadielärare och fritidspedagoger. Författarna frågar sig hur många av dessa som egentligen vet vad barnen uppfattar av verksamheten. De har nämligen i sin forskning konstaterat att barn ofta uppfattar något helt annat än vad läraren avsett.

Vi måste lära oss ett sätt att ta reda på hur barn tänker utifrån den erfarenhet de har. Det är viktigt att vi tar de riktlinjer för förskola och lågstadium som finns på allvar och försöker anpassa barns inlärning till deras tankeutveckling.

Boken beskriver en metod att få barn att berätta om hur de tänker. Det sker genom att läraren i samtalsform intervjuar barnen. Den kunskap läraren får ur barnens svar kan hon eller han utnyttja i planering och utvärdering, i samverkan kan förskola-skola och i samtal med föräldrar. Att intervjua barn kan dessutom utveckla både lärarens och barnens kompetens.

Författarna hävdar att barnobservationer, prov och test ibland varken är lämpliga eller tillräckliga. Boken är den första metodbok som skrivits om att intervjua barn.

Elisabet Doverborg forskar om barn och matematik och Ingrid Pramling om hur barn blir medvetna om sin egen inlärning.