Hem

Reklam

Ändra sidan Visa ditt intresse Ämne 304, v1 - Status: normal.
Denna text är importerad från /old/psi/reklam.html
är Upplevbart

I dagens samhälle matas vi med en mängd information och styrs via reklam.

Alias: reklam

normal

I dagens samhälle matas vi med en mängd information och styrs via reklam. Som jag ser det så finns det två sorters reklam, den vanliga och den subliminala. Dessa två verkar på samma sätt, via det omedvetna, men skillnaden är att den ena är vi medveten om(den vanliga reklamen) till skilnad från den subliminala som vi aldrig vet att vi har tagit in.

-Den vanliga reklamen fungerar så att den repeterar ett produktnamn, typ Via. Detta varumärke lägger sig i det omedvetna trots att vi är medvetna om den. Men den kommer lätt upp till det medvetna. Människan fungerar så att vi tror att det vi känner till är bra. Vi har väldigt svårt att pröva det okända. Då när vi står i affären och ska köpa tvättmedel så kan vi välja på Via och Börje`s Tvättmedel och då kommer vi att styras att välja via pga att vi tror att det är bra eftersom vi känner till märket. Egentligen är inte Börje`s sämre, det är bara det att vi är rädda för det okända. Denna styrning är lätt att kontrollera eftersom styrmekanismen(produktnamnet) ligger så ytligt.

-Den subliminala reklamen är svårare att styra då vi inte är medvetna att vi är styrda av den. Ett exempel på subliminal reklam är den som fanns i England, men som förbjöds, där man lade in sekundsnabba blnkningar i filmer, program som vi knappt kunde uppfatta. Dessa blinkningar innehöll produktnamnet. Senare när vi stressade skall handla paj så kommer vi att välja just den paj den subliminala reklamen ville få oss att välja. Denna styrmekanism ligger så djupt i det omedvetna att vi inte kommer att komma åt den utan en rejäl djupdykning. Dessa djupare styrmekanismer kommer också lättare upp vid stress och andra transtillstånd där man nollställer medvetandet.

Det finns en mängd externa energier som styr oss via det kollektiva omedvetna. Det är därför viktigt att vi ger oss ut i och kontrollerar denna okända värld. I det kollektiva omedvetna ser vi vad som påverkar oss och vi kan påverka andra, om vi vill.