normal
Völvan var en kringresande yrkeskvinna som reste från gård till gård och utförde sejd.
Hon beskrivs ofta i källorna som något avvikande och härstammar ibland från finnarna och samerna - folk som på den tiden sågs som något avvikande och suspekta.
Völva betyder ungefär stavbärerska och syftar till den stav völvan bar med sig och använde i sejdritualen.
Völvan sågs antagligen på med respekt, men var antagligen också fruktad. Hon kunde nämligen använda sig av sejden även för att bringa olycka över folk.
normal
Völvans klädsel beksrivs i detalj i Erik den Rödes saga.
Över sig hade hon en blå, med remmar, sammanhållen mantel, som var besatt med stenar ända ned till flikarna. Om halsen hade hon glaspärlor och på huvudet en svart lammskinnshuva, som var fodrad med vitt kattskinn. I handen hade hon en stav försedd med en knapp. Denna stav var prydd med mässing och besatt med stenar upptill, runt omkring knappen. Omkring midjan hade hon ett av fnöskesvamp gjort bälte på vilket hängde en stor skinnpung. I denna förvarade hon de trolldomsmedel hon behövde för utövandet av sin konst. På fötterna hade hon ludna kalvskinnskor med långa och starka remmar, i vilkas ändar sutto stora mässingskulor. På händerna hade hon kattskinnshandskar, som invändigt voro vita och ludna ... Hon hade en mässingssked och en kniv av koppar försedd med ett av två ringar sammanhållet skaft av valrosstand; knivens udd var avbruten.
Lammskinnshuvan drog völvan ner över ögonen under sejdandet för att minska de yttre intrycken under sejdandet.
normal
Vad är en Köksvölva?
En Völva är och har förmodligen alltid varit en normal kvinna med ett par vanliga grundsatser, och en gnutta hemligheter, precis som varje kvinna har.
Köksvölvans färdigheter är förutom själva kokkonsten, även kunskapens dolda krafter; hon trollar inte bara fram en meny på bordet, utan har även andra möjligheter att påverka verkligheten, och dessa ting kan sammanfattas i ett enda ord köksmagi.
Völvornas hemlighet är vetskapen om att allting hänger ihop, sammanbundet likt ett spindelnät, och det är denna vetskap som gör magin levande och verkningsfull.
UPPHOVSRÄTT ©
Enligt lag om upphovsrätt av den 30 december 1960 är ändringar eller omskrivning av innehållet i denna text, helt eller delvis, förbjudet utan medgivande av författarinnan Zorna, eller Zornas Utbildnings Centrum. Förbudet gäller även varje form av mångfaldigande genom tryckning, kopiering eller bandinspelning.
normal
Sagan om den hungriga völvan
Det var en gång en kvinna som bodde långt ute i skogen, men hon var icke ensam, ty hon ägde en ko och några höns som gjorde henne sällskap på den ensliga gården. Förutom att sköta djuren hade hon en underbar trädgård med de allra vackraste blommor, och givetvis fanns där också ett välansat trädgårdsland och en örtaäng.
Hon hade arbetat hårt hela dagen med att laga ett stängsel, och nu framemot kvällningen var hon mycket hungrig. Hon gick till hönsgården och hämtade några ägg, mjölkade kon för natten, grävde upp lite grönsaker, samt plockade en knippe örter och kryddor för att tillreda sig en god måltid.
I det skumma köket som upplystes endast av eldens varma sken, beskar hon örterna och kryddorna med en kniv, blandade äggen med en visp, kokade upp mjölken och grönsakerna i en gryta, och serverade på en vacker tallrik
Att medvetet förändra verkligheten
Detta är en saga sedd ur en yttre verklighet, där hungern förändrar medvetandet så att tanken på mat uppstår; kvinnan griper in i realiteten genom att plocka äggen, mjölka kon, beskära örterna och rensa grönsakerna.
Den inre verkligheten är exakt densamma, men betydelsen är helt annorlunda. Kvinnan är medveten om att äggen symboliserar skapelsens mysterium, mjölken är urnäringen för människor och djur, örterna får sinnena att reagera, och kryddorna ger energi och hetta i måltiden.
Vips så har vi plötsligt en Köksvölva!
UPPHOVSRÄTT ©
Enligt lag om upphovsrätt av den 30 december 1960 är ändringar eller omskrivning av innehållet i denna text, helt eller delvis, förbjudet utan medgivande av författarinnan Zorna, eller Zornas Utbildnings Centrum. Förbudet gäller även varje form av mångfaldigande genom tryckning, kopiering eller bandinspelning.