Viktiga Loas i voodoon
Varje Loa har sin egen vever (liknande sigill) och de kan vara väldigt komplicerade och görs oftast av majsmjöl runt altaret och Poteau-mitan, pelaren i mitten av ceremoni platsen där Loas stiger ner för att deltaga. Det är för att tillkalla en speciell Loas kraft och närvaro man använder vêvês. Det finns tusentals Loas och nya tillkommer hela tiden, men jag nämner de viktigaste:
Legba | han som vaktar porten mellan oss och Loas, ingen Loa vågar anlända innan hans närvaro. Gestaltas oftast som en gammal svart vis man med käpp. Kallas alltid först vid voodoo ceremonier. |
---|---|
Damballah | Viktig ormgud, symboliserar universum, världsalltet där allt kommer ifrån och återgår till. |
Baron Samedi | kyrkogårdens Loa, kvinnor brukar vallfärda dit under Samhain, och utför obscena danser till hans ära. |
Agoré | med hustru La Siréne. Gudar för havet och öar. Symboliseras av båtritningar och man offrar genom att sända ut små båtar på havet. Hustrun är en sjöjungfru. |
Gédé Neimb | uppträder som Baron Samdi Representerar döden. Den Haitiska Pluto. Klädd i svart, alltid hungrig, bär på ett kors, röker cigarr och bär mörka glasögon. Fruktas allmänt. |
Loco Attica | med hustru släkt med Lagba. Helare och beskyddare mot svart magi. |
Papa Zaca | Jordbrukets gud. Grov figur med jättelik aptit. Har drag av en get. Bär en bondes kläde. |
Vodoo är delad i:
Rada dit alla de nämda gudomligheterna hör. Dessa är godmodiga, välvilliga och minst onskefulla.
Petro däremot är kanske inte ondskefulla men definitivt aggressiva. Ceremonier och riter för denna del är ofta exstatiska och våldsamma.
Det var vid en Petro ceremoni som man initierade det blodiga upproret mot koloniala Frankrike.
Ogoun-krigets, eldens Loa, liknar våra bärshärkar.
Guedeh-manlig fruktbarhets Loa, stark manlig sexualitet.
Barons-döden han själv.