Vit salvia (salvia apiana)
Ört, Lamiaceae - Labiatae, Magisk växt
|
Vit salvia kallas även helig salvia. Det är en perenn buske som är grön hela året. Den växer vilt i sydvästra nordamerika.
|
Yggdrasil
Ask, Världsträd
|
Världsträdet som sträcker sig över och genom alla världar enligt asatron.
|
Bolline
Magisk rekvisita
|
En böjd vitskaftad, eneggad kniv som används av många Magi-praktiserande. Den är den praktiska motsvarigheten till en Athame och nyttjas t.ex till att skära örter, rista inskriptioner och liknande.
|
Athamé
Magisk rekvisita
|
En tveeggad dolk med svart handtag som används vid olika hedniska ritualer.
|
Svärd
Magisk rekvisita
|
Svärd är ett vapen som har funnits i tusentals år och kan förknippas med magi och hjältar.
|
Altare
Magisk rekvisita
|
En flat yta som inte får "besudlas" med något annat än magiskt arbete. Det kan vara allt från en stor flat sten till avancerat utkarvade bord.
|
Piska
Magisk rekvisita
|
Magisk rekvisita, vanlig inom Gardneriansk wicca
|
Stav
Magisk rekvisita
|
Staven används ofta för att rikta energi. Den brukar vara gjord i trä och har ibland kristaller fästade i trät för att förstärka energin.
|
Sjungande skål
Musikinstrument, Magisk rekvisita
|
Instrument av tibetanskt ursprung, som bl a används till religiösa och andliga riter.
|
Kniv
Magisk rekvisita
|
|
Gryta
Magisk rekvisita
|
|
Sked
Magisk rekvisita
|
Det finns ingen sked
|
Tallrik
Magisk rekvisita
|
|
Pentagram
Symbol, Magisk rekvisita
|
Femuddig stjärna även kallad "Salomos sigill", kan uppritas i ett drag med räta linjer - hos druiderna tecken för världsalltet och under medeltiden folklig amulett
|
Besom
Magisk rekvisita
|
En ceremoniell kvast inom Wicca som används till att rensa ritualplatser från oönskade energier
|
Kittel
Magisk rekvisita, Föremål
|
Kitteln används ofta som en symbol för moderns sköte, en plats för återfödelse.
|
Spåspegel
Magisk rekvisita
|
Spegel med svart glas för bland annat divination
|
Bägare
Daglig elementsymbol
|
Ett rituellt föremål som används för att t ex symbolisera Kristi blod, elementet vatten och rening.
|
Rökelsekar
Daglig elementsymbol
|
En behållare för rökelsestickor, kan vara i mässing, trä eller sten
|
Brännare
Daglig elementsymbol
|
En eldfast form i vilken Du kan göra upp en liten eld
|
Lerskål med Spannmål
Daglig elementsymbol
|
|
Spegel
Nattlig elementsymbol, Magisk rekvisita
|
|
Aromalampa
Nattlig elementsymbol, Magisk rekvisita
|
En slags ljusstake med en liten skål ovanför i vilken Du häller vatten och några droppar aromaolja, och placerar ett värmeljus under
|
Silverskål med Frukt
Nattlig elementsymbol, Magisk rekvisita
|
|
Silverbägare
Bägare, Nattlig elementsymbol
|
|
normal
Roll spelar rekvisitan på flera sätt, mer eller mindre viktig för ritualen beroende på typen av 'tillbehör' och hur dessa har behandlats. Det första och mest uppenbara är hur ritual och tillbehör används som fasta punkter för sinnet för att leda koncentration och association. Delvis kan detta även hålla de yttre sinnena upptagna på ett 'lämpligt sätt' för att ge större möjlighet för inre varseblivning eller mottaglighet.
Något svårare är att avgöra hurvida föremål t ex besitter 'egen' kraft som kan spela in i sammanhanget, antingen genom att de använts tidigare eller preparerats rituellt ('laddats upp'), eller genom att de direkt fungerar som fokus eller överföring av kraft mellan olika plan. Vissa föremål inom magi, typ magikerns svärd eller stav, verkar också spela roll som 'verktyg' för att koncentrera ev omvandla magikerns egen kraft. Rökelse skall också ha förmågan att ändra på rummets 'vibrationer' för att underlätta de processer som man vill genomföra.
Nackdelen med rekvisita och ritual är förstås att dessa lätt kan bli självändamål, i synnerhet om deltagare inte är helt på det klara på vad de egentligen sysslar med. Se som exempel en hel del företeelse inom såväl olika kyrkliga samfund som ren vidskepelse, vilka bygger på en kärna av något som rimligen borde fungera 'magiskt' i den mån man accepterar att sådant är möjligt. De katolska och ortodoxa ritualerna vimlar av sådant, där församligen ofta är aktivt delaktig utan att egentligen inse vad som sker utöver den ytliga ritualen. Jag har själv konstaterat både med 'känsla' och med redskap typ pendel mm, att det föreligger en klar skillnad mellan 'rummet' i en ortodox kyrka och i en protestantisk, förutom att det även föreligger en skillnad mellan bägge dessa och rummet utanför. De ortodoxa ritualerna tycks ha en större påverkan här. Som kuriosa kan nämnas att äldre svenska kyrkor (särskilt de som ursprungligen har varit katolska) har i de fall jag undersökt varit någonstans mitt emellan i sin påverkan av rummet. Samma förändring är märkbar i lokaler som används av vissa ordenssällskap, och i midre grad i lokaler som 'välsignats' nyligen.