Hem

Amenka

Ändra sidan Detaljer
Medlem 309, nivå 6, ämne 438957, v1
Kallar sig Amenka
Kön Man
Kontakt Hemsida, E-post
Uppdaterad 2004-08-29

är Medborgare i Paranormal.se

Presentation

Mig som människa? Kanske såhär?

Det mest elementära om elementärpartiklar.

Hur mäter man tid i den komplicerade formen livstid egentligen? Var finner man och hur använder man den måttstock man behöver lägga vid sin livstid för att få ett rättvisande mått på den, en trogen jämförelse? Mäts ens livstid i avståndet mellan händelser, i Avgörande Steg, eller mäts den över årtalen i meritlistan? Är det i ett allt snabbare uppfyllande mått av ackumulerad livserfarenhet den mäts eller mäts vi som elementarpartiklar i de spår vi gjort och gör? Spår som skär skåror i vår måttstock?

Jag tror att vi mäts som elementarpartiklar.

Att jag heter Henry B och att jag är född i Vasa i Finland, liksom det att jag kom till Stockholm och varit yrkesverksam här, till en början som anställd i industrin och senare som skomakarmästare i egen regi inom hantverksnäringen, är därför varken en måttstock eller ett spår, men ändå en bra definition på det ena, eller en förutsättning för det andra.

Att skriva kan vara ett försök att skapa spår.

Alltsedan skoltiden och under yrkesperioden har skrivandet och lusten att skriva alltid skymtat, men oftast mer eller mindre latent. Poesin fanns redan från skoltidens första svärmerier som ett underliggande brus, och skrivandet började ta sig uttryck både under en reklamkonsultutbildning på kvällstid på Berghs och i utformandet av mindre reklamkampanjer för eget och andras bruk - som i skrivandet av artiklar för personaltidningar vid sidan av anställningen på olika företag.

Ibland bryts måttstockar och spår av en ödets nyck, och ibland kan denna ödets nyck vara ens 12-åriga dotter. Hon spelade in ett radioprogram på kassett åt mig med krav på motprestation. Jag fann då strax, att ett manus var ett måste för ett proffsigt resultat (jag kunde självklart inte nedlåta mig till en mindre ambition, det var ju ändå min egen dotter det gällde), men också att jag inte visste hur man skrev ett. Inom kort fann jag mig således som elev på en kurs för filmmanusförfattare.
Av ljudkasseten blev inget, men efter några sporadiska skrivförsök fram över några svärmiska, poetiska betraktelser och en handfull prosaiska berättelser, stod jag två terminer senare vid ett fullfjädrat filmmanus - Anakes Ring.

Här är jag och vad ser jag? Syns det något spår av den unge man som full av förhoppning och med äventyret i sina ögon nedsteg på svensk mark från en finlandsfärja -68? Eller är det enda man ser en av poesin urgröpt och av erfarenheterna ådrad film- och teaterförfattare, en till ursprunget maskinmontörsutbildad skomakarmästare? Ser jag något spår?


Kanske är ändå inte de spår man gjort det som är ens livstids måttstock? Är den kanske de spår man borde gjort? Eller de som man inte gjorde?

Vad i övrigt är, är detta CV, ursprungligen gjord för en promotion av filmanuset för Anakes Ring:

1968-73 Arbete som industrimontör

Från 1978 som skomakarmästare med egna serviceenheter inom olika lokaliteter i Stockholm.

Vidareutbildning inom screenwriting, dramatiskt berättande, dramaturgi, videoteknik (manus, ljud, ljus, filmning och redigering) under två-tre terminer på olika studiekurser här och var.

Registrering av den enskilda firman Diademe Productions dels inför författandet, dels inför ett projekt tänkt att starta upp i Afrika; att adaptera afrikanska folksagor till film för en afrikansk barnpublik tänkt att sedan spelas in den på plats i folksagornas hemländer med lokala förmågor till slut vad hela produktionen beträffar, ett projektet i samordning mellan Kenya och Gambia/Nigeria i form av en egen ideologi runt hjälp till självhjälp. Projektet omintetgjordes på grund av militära maktomhändertaganden och revolutioner.

Författarskap och övrig produktion:
Bas för författarskapet med ett hundratal dikter. Bildade Poesisällskapet Södertörn och gav ut en antologi skriven helt av ett hundratal skrivbordslådepoeter i Haninge.

1991, en helaftonspjäs på blankvers fyllt av metaforer och metafysiska anspelningar med titeln Yndion - den sista guden, ett operapartitur egentligen.

1992-93, ett långfilmsmanus Anankes Ring som handlar om en familj svenska vikingar och tre av sönernas jakt i österled efter en mytologisk halsring.
Samma år och parallellt ett långfilmsmanus Hangman, ett crazy tävla-med-tiden manus med handlingen förlagd någonstans i USA och handlar om fiffel med datorer.
Också några adaptioner av Bröderna Grimms sagor, en modern version av Dummerjöns tänkt som en kortfilm, och en version av Tolv Korpar tänkt som en balett för och med barn.

1994-96 Krönikespel bestående av ett 20-tal pjäser av olika längd om Gustav II Adolfs liv och leverne, sammanfogade tänkta att spelas i tre dagar i sträck här vid Årsta slott i Haninge (med omnejd).

Film och TV-arbete:
Sedan 1992: För en bättre inblick och praktisk erfarenhet av TV, film- och teaterskapande medverkan i en mängd svenska produktioner som skådespelare och statist.

I TV- och filmproduktion som filmare, ljus- och ljudtekniker, redigerare, regissör, producent.

2000 Bildandet av en lokal TV-station TV Södertörn, ett entimmes magasin med aktualiteter från främst Södertörn söder om Stockholm, med sändning 1 timme i veckan i Öppna Kanalen en Public Access kanal på UPC:s kabelnät för ca 300.000 hushåll runtom Stockholm.

Teater:
1993, skådespelare på RoJ i Handen i en huvudroll som Theseus i En Midsommarnattsdröm,

1994, Teaterregi debut i en barnföreställning om Loranga, Dartanjang och Mazarin med titeln Rädd för tigrar, Loranga?, uttagen till det årets Riksamatörteaterfestival i Västerås.

1996, Bildandet av Kultur- Teater och Fredsförening Corona, fungerande som föreningens konstnärlig ledare och regissör.
Regi för Corona av pjäserna Alexandra - ett barn i krig ett manus baserat på en autentisk dagbok skriven av en 12-årig flicka i krigets Jugoslavien.

1999, regi och iscensättning av August Strindbergs Fröken Julie.

2001, Konstnärligt ledarskap för teater och musikföreningen Musikalsällskapet, och manusbearbetning, översättning av manuskriptet av musikalen Ron&Julie, en livstid i längtan", och regissör för dess iscensättning.

Genom mitt författarskap har jag kommit i kontakt och praktiserat sådant som religionsfilosofi och -historia, kosmisk filosofi och -fysik, shamanism och annan andlighet, run-magi, runorakel mm.

Detta för att säga något om mig själv.

PS: Av Anakes Ring har till dags dato bara blivit en engelsk översättning, men ännu ingen produktion. Känner du någon intresserad av en magisk-mytisk film från vikingatid, hör av dig på amenka@telia.com, så mailar jag gärna en kopia av manuset för genomläsning.

Har bland annat skapat

en text om Kosmisk manifestation