Hem

Elin Gunnarson

Ändra sidan Detaljer
Medlem 36, nivå 1, ämne 1470, v1
Kallar sig Elin Gunnarson
Kontakt Nej tack
Uppdaterad 2001-07-17

Denna text är importerad från /old/person/gunnarson_e.html
är Person
är medlem i Paranormal.se
normal

Har bland annat skrivit

Temporärt lagrad här...


Hej!
Här kommer så mitt arbete.
Notera att eftersom arbetet inte har nån layout här i mailet så kan det
se konstigt ut. Till exempel är ju allt i samma storlek, typsnitt och
det kursiva är inte längre kursivt.
Bilderna är heller inte medskickade.
Om det ser intressant ut så kan jag ju försöka göra arbetet mer läsligt,
t.ex. på en websida (ftp kan jag inte med.)
Siffrorna som syns efter meningarna är fotnötter som jag inte klistrat
in i dokumentet.
_____________________________________________________________

Har forskningen inom parapsykologi gjort några framsteg?
Av Elin Gunnarson

Sammanfattning
Detta specialarbete handlar om parapsykologi, en vetenskap som funnits i
över hundra år, ledd av inom både fysisk och psykisk vetenskap ansedda
forskare, men som många fortfarande tror är en religion för vilsna
ungdomar.
Jag har skrivit om vad man inom parapsykologin forskar om samt hur man
forskar och var.
Jag har även dokumenterat det, troligtvis, viktigaste ur parapsykologins
historia.
Däremot har jag inte tagit upp saken från kritikernas sida utan
koncentrerat min arbetsgång till att se saken utifrån parapsykologins
forskare.

Slutligen ställer jag mig frågan om den parapsykologiska forskningen
gjort några framsteg sedan man började forska ?på allvar?. Framsteg -
både när det gäller forskning och förtroende hos människorna idag.

Innehållsförteckning

1. Inledning
        1:1     Vad är parapsykologi?
        1:2     Är parapsykologi något som seriösa forskare ägnar sig åt som en
vetenskap?
        1:3     Var bedrivs forskningen?
        1:4     Vilka är intresserade av parapsykologi?
        1:5     Varför just parapsykologi som specialarbete?
        1:6 Varför forskar man om detta?
        1:7 Syfte
        1:8 Avgränsning
        1:9 Metod
2. Med parapsykologerna mot framtiden
        2:1     Den första parapsykologin
        2:2     Vad räknas som parapsykologi?
        2:3     Forskarsällskapen
3. Forskningsteknikerna
        3:1 Hypnos
        3:2 Remote viewing (fjärrskådning)
        3:3 Ganzfeld
        3:4 Zenerkort
4. Vad studerar parapsykologer?
        4:1     Extra Sensorisk Perception (ESP)
        4:2     Prekognition
        4:3     Telepati
        4:4     Psykometri och psykokinesi (PK)
5. Besläktade områden där forskning skett
        5:1     Klärvoajans
        5:2     Spiritism
6. Avslutning
7. Slutsats
8. Källförteckning
9. Bilagor
        9:1 Bild: Rhine?s Zenerkort
        9:2 Bild på J B Rhine
        9:3 Bild föreställande mottagaren under ett Ganzfeldexperiment
        9:4 ?Telepati är inget hokus pokus?, intervju ur NA

1. Inledning
1:1 Vad är parapsykologi?
Parapsykologi är en term som används inom forskningen av övernaturliga
upplevelser och betyder ordagrant ?bredvid psykologin?, alltså fenomen
som inte kan förklaras av den ordinarie psykologin studeras här.
Parapsykologi skall inte blandas ihop med spökhistorier, paranormala
teveserier och ungdomskulturer, för det är seriös forskning det handlar
om och inte underhållning. Forskarna försöker snarare reda ut alla
märkliga knutar på livets snöre, på ett objektivt sätt. Alla möjligheter
testas, i den mån det går, med hjälp av olika metoder.
För mer ingående beskrivning, se ?2:2 Vad räknas som parapsykologi??.

1:2 Är parapsykologi något som seriösa forskare ägnar sig åt som en
vetenskap?
Javisst! Idag är parapsykologin inte bara ett forskningsobjekt för ett
fåtal lättrogna vetenskapsmän, utan även till viss del accepterad av
många bland de strikta ?materialisternas? skara.1
1974 samlades ansedda fysiker till en konferens i Genève för att
diskutera parapsykologin och kvantmekaniken. Numera håller man varje år
ett flertal möten över hela världen, där deltagarna representerar alla
grenar inom vetenskapen.2

1:3 Var bedrivs forskningen?
För närvarande kan akademiska studier i parapsykologi i varierande grad
bedrivas vid ett tiotal universitet i bland annat USA, England och
Holland. Kända forskningscentra finns vid universitet i USA samt i
Edinburgh i England, Utrecht i Holland och Freiburg i Tyskland. Det
finns också åtskilliga fristående forskningsinstitutioner, ibland med
anknytning till något universitet.3
Sverige har två forskningsinstitut - Psykologiska Institutionen vid
Göteborgs Universitet samt Psykologiska Institutionen vid Stockholms
Universitet.

1:4 Vilka är intresserade av parapsykologi?
Efter att ha varit på ett seminarium om parapsykologisk forskning i
dagens läge (SPF?s 50-årsjubileum) kan jag konstatera att min unga
väninna och jag är två av de få ungdomarna som är intresserade av detta;
vi var helt klart yngst där. Det såg ut som att de flesta andra
besökarna var mellan 30 och 65 år, medelåldern låg säkert runt 55 år.
Det var mest män, både skeptiker och övertygade, som närvarade och
främst högutbildade människor som använde svåra ord när de konverserade
eller föreläste. Till synes lite stela alltså. Men ack så intressanta
föredrag! Det pratades om allt ifrån spiritism till psi-spår
(jordstrålning) och föreläsarna hade många års forskning på nacken så
mitt intryck av föreläsningarna var att de var djupt kunniga i sina
respektive ämnen.
Från början var det forskare med psykologisk inriktning som intresserade
sig för parapsykologi, och det verkar som om det är likadant nuförtiden.
Allt fler ?vanliga? människor har dock börjat studera i ämnet, men de
flesta väljer att intressera sig för ett fåtal olika inriktningar inom
parapsykologin.

1:5 Varför just parapsykologi som specialarbete?
Anledningen till att jag valt detta ämne är mitt stora intresse för det
övernaturliga och att till slut kanske få svar på frågor om livet och
döden? Finns det ett liv efter detta? Kanske finns det flera liv efter
detta? Eller hamnar våra själar i någon slags ?himmel?? Eller tar allt
bara slut när vi dör? Jag vägrar tro det, och söker efter svaren, i
kampen mot klockan. Ty livet är kort - för kort för att jag ska kunna
tro att detta är allt som finns? Jag vägrar tro annat än att det måste
finnas en mening med våra liv, och för att få reda på om min tro är
vetenskap måste jag ju iallafall söka någonstans. Och parapsykologin
passar utmärkt som sökområde eftersom det är just här som sådana frågor
behandlas.

1:6 Varför forskar man om detta?
Förr i tiden trodde människor på asagudar, och när det blixtrade på
himlen var guden Tor arg. Det trodde man tills någon bevisade annat. Nu
vet vi att åskan beror helt på naturens egen reaktion, naturkunskapen
har lärt oss om de laddade molnen som stöter samman. Men hur är det med
telepati till exempel? Det är något vi fortfarande inte kan förklara.
Behöver det förklaras då? Det kan diskuteras, men den största
anledningen till att människor forskat i saker har i alla tider varit
nyfikenheten. Och om någon påstår sig kunna läsa någon annans tankar
vill vi ju gärna veta om det verkligen kan vara så. Det skulle ju
sannolikt förändra hela vår världsbild. Det är skäl nog för att man bör
fortsätta driva forskningen om ett eventuellt sjätte sinne vidare.

1:7 Syfte
Syftet med detta specialarbete är att komma fram till någon slags
slutsats om följande frågor:
Hur har forskningen inom parapsykologin utvecklats under de senaste
femtio åren, och vilken utveckling kan man ana sig till? Är
parapsykologin idag accepterad som seriös forskning bland vetenskapsmän
och/eller lekmän?
Har uppfattningen om parapsykologi förändrats under de senaste femtio
åren?
Kommer forskarna inom parapsykologin komma fram till användbara
resultat?
Svaren på dessa frågor behandlas under rubriken 7 Slutsats.

1:8 Avgränsning
Jag har inte avhandlat dessa grenar inom parapsykologin:
Levitation, sanndrömmar, astralresor/travelling clairvoyance
(själsresor) och UKU (ut ur kroppen-upplevelser. Fenomen som tyder på
överlevnad av kroppens död, som nära döden-upplevelser, apparitioner
(uppenbarelser av levande eller döda personer) och minnen som tyder på
tidigare liv (reinkarnationstanken), har jag inte heller tagit upp.
Jag har snuddat vid ämnet psi-spår men inte gått närmare in på ämnet.
Jag har heller inte beskrivit experimentformen slumptalsgeneratorer.

1:9 Metod
Ungefär samtidigt som löven började trilla av träden, började jag
fundera kring ämnet parapsykologi. Jag sökte efter informationInternet, lånade böcker på biblioteket och fann information i egna
böcker och informationsblad om parapsykologi.
Eftersom parapsykologin är ett ämne som bäst studeras teoretiskt har jag
skrivit detta arbete på ett teoretiskt vis.
Jag har begränsat mig till att främst lyfta fram positiva resultat,
titta på de mera erkända forskarna och diskussionen som förs mellan de
intresserade i ämnet. Jag har  även valt att utelämna den breda
fältforskning som bedrivs. Anledningen till detta är att jag inte haft
tillräckligt med tid för att kunna avhandla även kritikernas argument.
Så detta arbete handlar först och främst om experiment som genomförs i
laboratorier.
Nu har det gått ett halvår, nästan exakt, sedan jag började med mitt
arbete och jag har haft mycket roligt under arbetsgången. Jag har läst
om sådant som jag annars inte tagit mig tid till, men som jag ändå
önskat lära mig mer om.


2 Med parapsykologerna mot framtiden
?Ingenting kan observeras utan en observatör.? Med detta menar jag att
det går inte att studera något utan att någon lägger ner tid och
intresse på att ta sig an det som behöver undersökas. Och det är bland
annat om några av dessa eldsjälar som detta stycke kommer att handla om.

2:1 Den första parapsykologin
För våra anfäder rådde det ingen tvekan om psi-händelsernas objektiva
realitet, i själva verket var de mer verkliga än någonting annat.
Människors kulturer, religioner och till och med historia byggdes på
denna tro. Präster, profeter och ?de vise? mottog genom drömmar,
visioner och medier meddelanden, vilka man antog kom från Gud.4 Överallt
i bibeln möter vi dessa budskap; där finns exempel på telepati,
klärvoajans, prekognition, psykokinesi, mediumism och
ut-ur-kroppen-upplevelser.5 Liknande dokument existerar även i andra
kulturer. Man finner psi-upplevelser beskrivna i buddhistiska sutras,
folksagor inom den afrikanska litteraturen, hinduiska skrifter,
taoistskrifter, vedas, den grekisk-romerska kulturen etcetera.6
Den förste inofficielle psi-forskaren i historien sägs vara kung Krösus
i Lydien som satte de grekiska oraklen på prov genom att fråga dem vad
han gjorde vid en viss tidpunkt. Ingen utom en hög prästinna i Delfi gav
det korrekta svaret, varpå konungen åter anlitade henne.7

Man kan säga att parapsykologins historia började med grundandet av SPR;
Society for Psychical Research (se 2:3 Forskarsällskapen) år 1882 i
England.
Termen parapsykologi? myntades dock först omkring år 1930 av amerikanen
Joseph Banks Rhine (1895-1980)8, men ordet föreslogs redan 1889 av den
tyske filosofen och psykologen Max Dessoir.9 Tidigare kallades denna
verksamhet för psykisk forskning, psykotronik eller metapsykologi.10
Nuförtiden används även namn som biokommunikation och psi.11 1969 blev
den dock en akademisk vetenskap, då PA (PA: se 2:3) blev medlem i AAAS;
Association for the Advancement of Science, vilket var ett mycket
betydelsefullt steg för parapsykologin. Detta betydde nämligen att
parapsykologin blev erkänd som vetenskap, precis som naturkunskapen.
Trots detta erkännande förekommer fortfarande stor oenighet kring
troligheten att de fenomen parapsykologerna utforskar verkligen
existerar. Endel påstår att forskningen på 130 år inte har kommit fram
till ett endaste dugg (vilket även tidsmässigt är en överdrift eftersom
parapsykologin blev erkänd som seriös forskning för bara 30 år sedan.)
Andra menar att bevisen för det paranormala är överväldigande.12
För att gå tillbaka till J. B. Rhine; han är en lämplig symbol för den
nya impuls som parapsykologin fick omkring 1930, och vars verkningar
hela ämnesområdet än idag är starkt präglat av. Den experimentella och
kvantitativa inriktning som psykologin och samhällsvetenskaperna tog -
speciellt i USA - blev också kännetecknande för parapsykologin. Man
övergav fältet och flyttade in i laboratoriet. Man anpassade sig till de
rådande vetenskapliga idealen. Att kunna se ?statistisk signifikans? och
?upprepbarhet? blev något som alla parapsykologer strävade efter.
Statistik, tabeller och matematik - med tiden också alltmer avancerad
teknisk apparatur - kom att prägla den dominerande laboratorieinriktade
parapsykologiska verksamheten från Rhine fram till våra dagar.13
1935 grundade Rhine tillsammans med William McDougall Duke
Parapsychology Laboratory; det troligen första speciallaboratoriet för
parapsykologisk forskning. Där studerade man i första hand telepati,
klärvoajans, prekognition och psykokinesi. 1937 startade de två
amerikanarna tidskriften Journal of Parapsychology vilken än idag räknas
som en av de främsta inom sitt område.14
Rhines laboratorium blev nästan omgående den absoluta medelpunkten för
psi-forskningen. Under de närmaste 50 åren var den karismatiske Rhine
den obestridige ledaren för den parapsykologiska rörelsen. Han ansåg att
psi-fenomenens existens var bevisad och att parapsykologin var ett sätt
att avfärda materialismen.15
Rhine fick många efterföljare, men han fick också utstå mycket kritik,
inte minst på grund av sin absoluta tilltro till den experimentella
vetenskapliga metoden. Han strävade efter att anordna experiment som
lätt kunde upprepas vid andra laboratorier, och bland annat därför valde
han att använda sig av vanliga människor som försökspersoner istället
för medier. Numera kan man konstatera att denna kvantitativt inriktade
psi-forskning har haft mycket svårt att få fram absolut övertygande
resultat, och vad gäller upprepbarheten var Rhines förhoppningar
ogrundat optimistiska.16 Mer om Rhines forskning under rubriken ?3:4
Forskningsteknikerna?.
Även Ryssarna har använt sig av paranormala fenomen. De gjorde den till
och med rumsren för myndigheterna genom att byta de gammalmodiga
termerna mot nya - psykokinesi fick namnet biogravitation, telepati
kallades hjärnutsändning och reinkarnation blev genetiskt minne, för att
nämna några.17

2:2 Vad räknas som parapsykologi?
En grupp ledande parapsykologer i USA definierar parapsykologi så här:
?Parapsykologi är det vetenskapliga och lärda studiet av vissa ovanliga
händelser förbundna med människans upplevelse. (?) Parapsykologi
innehåller tre huvudkategorier: ESP, PK och fenomen som tyder på
överlevnad av kroppens död, som nära döden-upplevelser, apparitioner
(uppenbarelser av levande eller döda personer) och minnen som tyder på
tidigare liv.?18
ESP räknas som en mottagande förmåga där person med ESP-talang tar emot
information, exempelvis visioner om framtiden, medan PK räknas som
påverkande som betyder att en person som använder sig av PK kan påverka
föremål med andra sinnen än de fem kända.
Trots att medierna ofta påstår, är parapsykologi inte studiet av allt
möjligt ?paranormalt? eller bisarrt. Parapsykologi ägnar sig inte åt
astrologi, UFO, Snömannen, asadyrkan, vampyrer, alkemi eller häxeri.19
Många vetenskapare har sett parapsykologi med misstro, därför att termen
har kopplats till en mängd mystiska fenomen, besynnerliga företeelser
och pseudovetenskap. Lika ofta - och lika felaktigt - kopplas
parapsykologi ihop med olika ?psykiska? underhållare såsom
TV-hypnotis-örer och illusionister.

2:3 Forskarsällskapen
Den största föreningen i Sverige som sysslar med parapsykologi är
Sällskapet för Parapsykologisk Forskning (SPF). Den bildades 1948 för
att stimulera och stödja parapsykologin i Sverige.20 Trots sitt ringa
medlemsantal har SPF haft en avgörande betydelse för svensk
parapsykologi.21 Tidvis har SPF varit en av de mest professorstäta
föreningarna i Sverige. Den förde länge en ganska anonym tillvaro,
mycket på grund av ämnets kontroversiella natur. Under senare år har
verksamheten blivit mer utåtriktad.
SPF?s verksamhet består framförallt av föredrag i Stockholm med svenska
och utländska forskare, över ämnen som på något sätt berör
parapsykologi. Föredragshållare kan vara allt från fysiker, biologer,
läkare, psykologer, statistiker, litteraturvetare, teologer och
antropologer.22 Ibland arrangerar SPF också forskningssymposier. Någon
gång ordnas kvällar då medlemmar får pröva på enklare experiment.23
Enligt SPFs stadgar är deras uppgifter (i förenklad form) ?att studera
de företeelser som betecknas som parapsykiska, där förmedling genom
annat än de vanliga sinnena eller kända fysiska skeenden kan förmodas
ligga bakom. Dessa studier skall avse dessa företeelsers verklighet,
karaktär och omfattning. Resultaten av forskningen skall uppvisas för
allmänheten.?24
Bland framträdande forskare som öppet intresserat sig för parapsykologi
återfinns psykologerna Poul Bjerre, William James, Sigmund Freud, Carl
Gustav Jung, Carl Rogers, Hans Eysenck, filosofen C D Broad och
nobelpristagaren och fysikern Brian Josephson. Något som även kan vara
värt att påpeka är intresset för parapsykologi som den respekterade
Albert Einstein hade.
En av de troligtvis största parapsykologiska sällskapen i världen är
idag Parapsychological Association (PA) som har sitt säte i USA. Det är
en professionell internationell organisation som bildades 1957. Dess
medlemskrav är stränga; för att bli ordinarie medlem måste man ha
doktorerat i något ämne, skrivit ett tillräckligt bra arbete om
parapsykologi och nominerats av ett antal andra medlemmar. 1990 hade
organisationen cirka 300 medlemmar i runt 30 länder.25
Det mest betydelsefulla sällskapet i parapsykologins historia var dock
SPR; Society for Psychical Research (Sällskapet för Psykisk Forskning)
som grundades redan år 1882 i London av tre ansedda engelska lärda:
Henry Sidgwick, Frederick W. H. Myers och Edmound Gurney, alla tre från
Trinity College i Cambridge. Tre år senare bildades en liknande förening
i USA, där den mest berömde medlemmen var psykologen och filosofen
William James. I början av detta århundrade hade intresset för den
psykiska forskningen även nått andra länder, till exempel Frankrike,
Tyskland, Italien och Holland.26
I Sverige finns även en minnesfond; Stiftelsen John Björkhems Minnesfond
(JBM). Det är styrelsen för SPF, samt extra ledamöter, som utgör
styrelsen för JBM. Stiftelsen bildades den 20 maj 1963 med syfte att
främja parapsykologisk forskning på vetenskaplig grund. JBM bildades
till minne av pionjären John Björkhem och fonden delar årligen ut cirka
80 000 kronor i bidrag för att främja parapsykologisk forskning. Den har
under åren 1994-97 delat ut sammanlagt cirka 245 000 kronor. Det är tack
vare bidrag i Björkhems testamente, som JBM blivit en mycket viktig
plattform för parapsykologin i Sverige under 90-talet. 27

3 Forskningsteknikerna
Beroende på vilket parapsykologiskt fenomen som studeras, används olika
forskningsmetoder. En av metoderna, som inte har något namn ännu,
beskrivs i artikeln i bilaga 9:4.
Följande tekniker är de vanligaste metoderna av de som studeras i
laboratorier.

3:1 Hypnos
Hypnosens existens har varit känd genom hela historien. Egyptiska siare
använde sig enligt 3000 år gamla papyrusrullar av ett transtillstånd
nära besläktat med hypnotisk suggestion.28
Medicinmän, religiösa ledare samt andra lärda har brukat hypnos i olika
syften; healing, ställt diagnoser på sjukdomar och förutsagt
framtiden.29
Paracelsus (1493-1541) anser man vara pionjären på hypnos under
medeltiden. Det var dock Frans Anton Mesmers (1734-1815) förtjänst att
hypnosen presenterades för både vetenskapsmän och allmänhet. För att
kunna bota vissa sjukdomar använde han sig av hypnos på sina patienter.
Hans teori var att det i rymden fanns vissa krafter, ?animal magnetism?,
som via hans händer strömmade in i den sjuka människan. Sjukdomarna
berodde på att det hade uppstått oordning i den animala magnetismen, som
varje människa av naturen var utrustad med.30
Franska Akademien bildade år 1774 en kommission, vars uppgift var att
undersöka Mesmers arbete. I deras slutrapport kan man bland annat läsa:
?Man kommer i ett transtillstånd genom suggestion eller autosuggestion,
det existerar ingen animal magnetism eller något annat dylikt.?31
I mitten av 1800-talet skapade den skotske läkaren James Braid ordet
?hypnos?, som helt enkelt är grekiskans benämning på sömn. Braid anses
vara grundaren av den vetenskapliga hypnosen.32
Enligt undersökningar kan upp till 80-90% påverkas av hypnos, men det är
endast 20-25% som har förmågan att komma i djup trans.33
Utvecklingen av hypnosforskningen kom snabbt, sedan det fastslagits att
hypnosen är ett helt normalt fenomen knutet till det mänskliga psyket.
Det största användningsområdet gällde behandlingen av mentala sjukdomar,
främst hysteri. Eftersom narkos ännu inte var ett allmänt känt
bedövningsmedel, använde man sig av hypnos som smärtstillande medel vid
olika kirurgiska ingrepp. Inom psykiatrin var Sigmund Freud en av de
första som drog nytta av hypnosen.34
Dagens forskning har inte mycket att säga om hypnos utan erkänner att
kunskaperna är ringa. Klart är att personligheten döljer enorma krafter
i det omedvetna, som står utanför vår kontroll. Många manifesterade
fenomen under hypnos kan vi endast observera - utan att urskilja orsak
och verkan.35
I parapsykologin talar man om hypnos som ett förändrat
medvetandetillstånd (?altered states of consciousness?, ASC), istället
för att endast klassificera det som en sömnprocess. När man utför testen
är man mer intresserad av experimentets syfte, än av vad den
hypnotiserade kan demonstrera.36
Undersökningar av paranormala fenomen under hypnotiska betingelser
började med Mesmers återupptäckt av hypnosen och var under hela
1800-talet en av ESP-forskningens viktigaste områden. Fortfarande spelar
hypnosen en stor roll.37 Det är dock inte så ofta man använder sig av
hypnos i renodlade ESP-tester, hypnosen är mera ett instrument eller en
metod som man har till hjälp för att förbättra försökspersonernas
ESP-förmåga.38

3:2 Remote viewing (fjärrskådning)
Fjärrseende, på engelska kallat Remote viewing, är en form av
klärvoajans.39
Ett experiment med Remote viewing kan gå till på följande vis:
Mottagaren befinner sig i en byggnad. Under tiden beger sig sändaren
till en slumpvist utvald plats inom 30 minuters bilfärd från byggnaden
där mottagaren befinner sig. På ett i förväg överenskommet klockslag
försöker mottagaren beskriva den plats där sändaren befinner sig.
Beskrivningen spelas in på band och skrivs senare ut ordagrant.
Ett sådant försök gjordes bland annat under 70-talet av Russell Targ och
Harold Puthoff, som beskrev försöket i sin bok ?Psykets räckvidd?.40
Deras försök upprepades nio gånger med olika målplatser. Experimentet
utvärderades sedan av fem bedömare efter att de åkt runt och lärt känna
de nio platserna. Sedan fick de läsa mottagarens nio beskrivningar och
avgöra vilken beskrivning som passade bäst till vilken plats.41
De fem gjorde alltså sammanlagt 45 hopparningar av målplats och
beskrivning. 24 av de 45 hopparningarna var korrekta. Chansen för ett så
bra resultat av ren slump är mindre än en på
en miljard.42 Därmed inte sagt att alla experiment med fjärrsyn lyckas
lika bra.

3:3 Ganzfeld
Ganzfeldtekniken är en enkel metod att undersöka drömliknande tillstånd
och möjliga telepatiska  upplevelser i laboratoriesammanhang.
Tillståndet skapas genom att minska sinnesintrycken till hjärnan till en
optimal nivå för att aktivera inre stimulans och mentala bilder. Detta
tillstånd uppnås genom att öron och ögon förses med ett enformigt
stimulansfält (se 9:3 i bilaga) som på tyska heter just Ganzfeld,
?helfält?.43 Mer om hur metoden går till finns att läsa i artikeln under
?9:4, Telepati är inget hokus pokus? (bilaga).
Ganzfeldtekniken tillämpades helt oberoende av varandra av Charles
Honorton, William Braud och Adrian Parker under 70-talet, som en metod
att skapa psi-befrämjande tillstånd i laboratorier. Under 80- och
90-talet har tekniken förfinats med datorstyrning och videobilder, så
att forskningen med denna teknik nu anses vara ett av de starkaste
bevisen för fenomen som telepati.44
Denna teknik har troligtvis varit så framgångsrik därför att den i ett
laboratoriesammanhang återskapar de viktigaste aspekterna hos spontana
paranormala upplevelser som de naturligt förekommer: ?Mottagaren
befinner sig oftast i ett drömliknande tillstånd, medan ?sändaren?
oftast är i ett känslomässigt aktiverat tillstånd.?45
1996 började Ganzfeldtekniken användas i Göteborg (av Adrian Parker),46
och ett samarbete med Jan Dalkvist och hans medarbetare vid Stockholms
Universitet har nu initierats.47

3:4 Zenerkort
Den äldsta forskningstekniken för telepati som används är troligtvis
?kortgissningstekniken? med J B Rhines Zenerkort (Rhine, se 2:1).
Zenerkorten är 5 stycken kort av samma storlek som en vanlig kortlek,
med 5 olika motiv. Motiven är en fyrkant, en cirkel, en femuddig
stjärna, två våglinjer samt ett plustecken (se 9:1 i bilaga).
Korten används på följande sätt: En person, kallad sändare, väljer ett
slumpvist utvalt kort och koncentrerar sig på bilden på kortet. Framför
sändaren sitter mottagaren, som skall lista ut vilket kort sändaren valt
genom att försöka läsa dennes tankar.
Denna metod används dock inte längre inom seriös forskning.

Se även experiment med en klärvoajant under rubriken ?5:1 Klärvoajans?.

4 Vad studerar parapsykologer?
Parapsykologins huvudsakliga intresseområden är ESP och PK. Ett
gemensamt ord för ESP och PK är psi. Parapsykologerna studerar även
direkt eller indirekt fenomen som automatisk skrift, drömmar, healing,
hypnos, meditation, mediumism, psykometri, reinkarnation,
kirlianfotografering (aurafotografering), mental fotografering (Serios),
poltergeistfenomen, slagrutesökning, gengångare,
ut-ur-kroppen-upplevelser (UKU) samt yoga.48
Inom psiforskningen har under de senaste decennierna speciell
uppmärksamhet ägnats åt de så kallade ?förändrade
medvetandetillstånden?.49
Forskarna är självklart mest intresserade av de tillstånd då de bästa
psi-resultaten kan nås. Det har visat sig att dessa speciella tillstånd
är dagdrömmar, drogpåverkan, drömmar, hypnos, meditation,
transupplevelser som en produkt av religiösa eller andra typer av
ceremonier, samt ut-ur-kroppen-upplevelser.50

4:1 Extra Sensorisk Perception (ESP)
Med detta menar man utomsinnlig varseblivning och inom denna kategori
finns tre undergrupper; klärvoajans, prekognition och telepati.
Uppdelningen mellan dessa tre begrepp är mest historisk; i praktiken är
det svårt eller omöjligt att skilja dem åt. Troligen är de yttringar av
samma process. Därför används ofta förkortningen ESP om dem. ESP
sammanfattar mottagandet av kunskap och informationer utan att man gör
bruk av de kända sinnena.51

4:2 Prekognition
?eller ?förutvetande?, som det även kallas, är beteckningen på fenomenet
att vissa personer under speciella omständigheter tycks ha kunskaper om
framtiden eller enstaka framtida händelser.52 Premonition är en form av
prekognition och innebär  en kortvarig intuition eller förnimmelse av
framtida händelser, i regel olyckor och katastrofer.53

4:3 Telepati
Telepati är detsamma som tankeöverföring/-läsning, det vill säga direkt
kommunikation från ett medvetande till ett annat.54 Detta innefattar
alltså även djurs medvetanden.
Forskningen inom telepati är nog den forskning som kommit längst på
senare år när det gäller att försöka bevisa fenomenets existens.
Positiva resultat har uppvisats på både Stockholms och Göteborgs
Psykologiska Institution (vid respektive universitet) där forskning
pågått i flera år. Det senaste året har denna forskning fått stor
uppmärksamhet i media, både i debattprogram och nyhetsprogram på TV samt
i dagstidningar. (Se bilaga 9:4, ?Telepati är inget hokus pokus?.)

4:4 Psykometri och psykokinesi (PK)
Psykometri betyder direkt översatt ?själsmätning? 55 och betecknar
förmågan att med ledning av ett föremål kunna berätta dess eller dess
ägares historia.
Tanken att händelser eller spår av händelser skulle stanna kvar i
materiella föremål är inte av färskt datum. Exempelvis den gamla
grekiske filosofen Demokritos trodde att drömmar har sin orsak i att det
genom drömmarnas porer tränger in ?bilder?, som ständigt överförs från
alla slags föremål och speciellt från levande personer. Bilderna av
föremål representerar tankarna och de psykiska aktiviteter som
föremålets skapare hade och bedrev.56
Ett berömt psykometriskt medium var mrs Leonora Piper (1857-1950) som i
en undersökning under trance yttrade: ?Föremål bär med sig ett ljus som
är lika tydligt för oss som vanligt ljus är för dig. I samma ögonblick
som du lämnar ett föremål till oss tar vi emot ett intryck av dess
ägare, antingen den nuvarande eller den föregående, eller ibland av dem
båda.? Under en annan trance sade hon att när en person bär ett föremål
ingjuter han i det något som liknar en magnetisk kraft, och från det
ögonblicket kan ett medium ta emot informationer om personen i fråga.57
Det visar sig att den psykometriskt tillkomna kunskapen först och främst
koncentrerar sig kring ägarens personlighet, vanor, utseende och
upplevelser. Det har emellertid förekommit att det begagnade föremålet
inte ens behöver ha varit i beröring med människor och mycket väl kan
berätta om andra föremål.58
En av banbrytarna inom psykometrin var den tyske läkaren Gustav
Pagenstecher (1855-1942), som bland annat fick fram att tidsfaktorn
spelade stor roll i experimenten. Ett föremål som exempelvis ligger nära
ett urverk tar till sig mer information om urverket ju längre tid
föremålet ligger vid urverket.59
Ett psykometriskt experiment lyckas bäst om föremålet ofta berörs av en
enda person och mycket sällan av andra.60
Hur verkar då detta? Ett medium beskriver händelseförloppet så här:
?När jag får föremålet i handen ser jag framför mig en bild av en person
som har burit det eller som har gjort det. Föremålet berättar för mig
vem som har haft det och var det har varit. Jag kan se på bilderna hur
personerna är klädda och då kan jag även utläsa ungefär vilken epok det
rör sig om. Kläderna har fullständigt naturtrogna färger, men kanske en
aning mörka nyanser. Ibland kan jag även höra enstaka meningar. Detta
ser och hör jag under trans, och minns därför nästan ingenting. Vad jag
har sagt får jag berättat för mig efter uppvaknandet ur transen.?61
I våra dagar ägnas psykometrin ingen speciell uppmärksamhet, mest därför
att den är så nära besläktad med de övriga formerna av ESP. Några få
försök har utförts, men större delen av det vi känner till kommer från
äldre studier.62 Medier använder sig dock av psykometrin för att hjälpa
polisen inofficiellt. Ett populärt användningsområde är sökandet efter
försvunna personer, där mediet avläser ett personligt föremål
tillhörande den försvunne.

Psykokinesi (PK) eller telekinesi, är förmågan att kunna påverka föremål
eller händelser med endast tankens kraft.63
Själva tanken bakom PK är kanske inte så märklig. Våra dagars fysiker
konstaterar att all materia teoretiskt sett kan omvandlas till energi,
och att materien inte bara har massa och tyngd utan också ett visst
energiinnehåll. Vidare sägs det att praktiskt taget alla energiformer
har en viss massa och tyngd och att de är underkastade gravitationen och
de övriga egenskaper som sedan gammalt förknippas med materien.
Människokroppen omvandlar föda till olika former av energi, och man
anser då också både tanke och känsla vara energiformer. Detsamma måste
gälla det undermedvetnas funktioner, och rent principiellt finns det
inget som hindrar att den energi som hjärnan utsänder och som styr
kroppens funktioner också kan få inflytande på energitillstånd och
därmed materiella tillstånd utanför människokroppen.64
Ett experiment med psykokinesi kan gå till på följande sätt:
En försöksperson sätter sig framför en dataskärm där slumpvist utvalda
ettor och nollor dyker upp på skärmen. Försökspersonen skall försöka
påverka datorn genom att med tankens kraft få så många ettor att dyka
upp på skärmen som möjligt.

Spiritismen har idag en världsvid omfattning och dess anhängare räknas i
tiotals miljoner. Den är numera närmast en religionsform. Anhängarna har
inga fasta dogmer i kyrkans mening, men de har vissa grundstenar för sin
tro. De anser sig leva i förbindelse med andevärlden. De tror på
reinkarnation och de anser att man är personligt ansvarig för sina
handlingar (karmalagen).74

6 Avslutning
Om det nu är ett faktum att psi-fenomenen eller åtminstone några av dem
är genuina och verkligen existerar, kan man ju med all rätt fråga sig:
Varför har vetenskapsmännen dröjt så länge innan de på allvar börjat
studera dessa udda fenomen?75
Ett av svaren finns möjligen i medeltiden. Människorna på den tiden
itutades en fruktan för spöken och trolldom, vilka man inte kunde
kontrollera. Så småningom vände hon sig till den verklighet som hon
direkt kunde uppleva och förstå. Hon började intressera sig för
naturvetenskap, en vetenskap som erbjöd människan ett liv hon själv
kunde styra. Eftersom varken Gud eller ?psi? kunde förklaras med hjälp
av de mänskliga sinnena, blev resultatet att hon antingen förkastade det
hela som nonsens eller fortsatte tro vagt.76
Även religionen har påverkat människan. De som förr i tiden såg ett
intresse i det paranormala och ville undersöka dessa fenomen, blev
klassade som häxor och trollkarlar och därmed onda. Och onda skulle ju
fördrivas. Trots att paranormala fenomen är beskrivna i Bibeln, med
självaste Jesus som utövare av till exempel telepati, prekognition och
psykokinesi, talade kristendomens präster om det övernaturliga som
Djävulens verk.
Nuförtiden har vi rätt att tro på vad vi vill, och ingen har rätt att
döma oss. Men grupptrycket finns ändå kvar; få vågar sticka ut med en
annorlunda tro. Fast nu när parapsykologin är mer accepterad av
materialisterna kommer allt fler att våga studera den utan att behöva
känna sig hånad för att ?leva i sagornas värld?. Det betyder att fler
resultat kommer att visas upp, och allt tyder på att det är positiva
resultat.
Psi-spåret är ett utmärkt bevis för att parapsykologin gjort framsteg
under 1900-talet.
Det var svensken Göte Andersson från Värmland som år 1987 upptäckte
psi-spåret,77 som senare hjälpt honom att finna borttappade saker endast
genom att fokusera sina tankar på dessa.
Vägen till det borttappade föremålet kan uppmätas som en linje i marken
- ett så kallat ?tankespår?78 - med en magnetliknande dragning. Med
enkel utrustning som exempelvis en grenklyka från ett fruktbärande träd
(professionellt används så kallade ?pekar?; två enkelt vinklade
metallpinnar), kan man alltså finna borttappade föremål genom att följa
dessa ?linjer? eller ?spår?  ovanför marken. Forskare har med denna
metod gjort experiment med psi-spåret och åstadkommit lyckade resultat.
Och vem vet - kanske vi inom ett par hundra år kan hitta saker vi tappat
bort, bara genom att tänka på dem? Och kanske har vi avskaffat
telefonerna och istället använder oss av tankens kraft - telepatin - för
att förmedla något? Själv hoppas jag att om så blir fallet - förutsatt
att jag lever på denna jord då - att telepatin lämnar oss ifred den
mesta av tiden. För visst är det skönt med tystnad ibland?

7 Slutsats
Har forskningen inom parapsykologi gjort några framsteg? Den frågan är
svår att svara på. Därför har jag delat upp frågan i följande
underfrågor.

* Har uppfattningen om parapsykologi förändrats under de senaste femtio
åren? Är parapsykologin idag accepterad som seriös forskning bland
vetenskapsmän och/eller lekmän?
- Nittiotalet förde med sig en våg av nytänkande; sammanfattat under
benämningen New Age. Detta nytänkande har skapat en öppenhet för tanken
att verkligheten faktiskt kan se helt annorlunda ut än så som vi lärt
oss uppfatta den. Veckotidningar och pratshower behandlar ämnet
parapsykologi med öppenhet; både parapsykologer och kritiker får komma
till tals.
Men frågan om uppfattningen om parapsykologi förändrats under de senaste
femtio åren är ändå en svår fråga eftersom parapsykologin inte sett ut
på samma sätt åren igenom. Från början koncentrerade sig
parapsykologernas forskning till att förklara ett eventuellt liv efter
döden, och  de samarbetade då med spiritister. Spiritism var en ansedd
syssla och parapsykologerna hade stöd från spiritisterna som hade en
förhoppning om att de nu på vetenskaplig väg kunde bevisa sin tro på liv
efter döden. Men då parapsykologerna började avslöja medium som
bedragare lämnade många spiritister de parapsykologiska sällskapen.
Samtidigt intog parapsykologerna en skeptisk attityd till spiritismen
och samarbetet med spiritisterna mer eller mindre bröts.
Idag är, iallafall i Sverige, parapsykologin mer accepterad än vad
spiritismen är för ?vanliga? människor. Forskningen är dock inte, trots
sitt medlemsskap i AAAS (se 2:1), helt accepterad av människor med yrken
som exempelvis psykolog, där de i yrket tycker sig kunna förklara
psi-fenomenen med naturliga förklaringar. Fler och fler psykologer
?konverterar? dock till parapsykologin för att få svar på frågor som de
inte funnit svar på inom psykologin. De undersöker fenomenen, men långt
ifrån alla tror på fenomenens äkthet. Många blir parapsykologer för att
bevisa att det inte finns något övernaturligt.

* Hur har forskningen inom parapsykologin utvecklats under de senaste
femtio åren, och vilken utveckling kan man ana sig till?
- När S.P.R. började sin forskning studerade man främst spontana
upplevelser med övernaturlig anknytning. Ganska snart insåg man dock att
det fanns alltför många osäkra moment i skildringar av spontana
upplevelser. Det gick inte att få fram hållbara vetenskapliga bevis den
vägen. Istället koncentrerade man sig på studier av så kallade medier
och de fenomen de frambragte, vilket möjliggjorde mer kontrollerbara
undersökningar.79
Snart skedde dock en intresseförskjutning från frågan om liv efter döden
till en nyfikenhet på den levande människans psykiska förmågor,80 och
det är de psykiska förmågorna som studeras idag, med hjälp av bland
annat Ganzfeldmetoden. Forskningen har, enligt forskarna själva, gjort
stora framsteg och de tror att de snart kommer att få fram tillräckligt
med material som avviker från slumpen.
Experimenten som används idag har blivit mycket mer komplicerade om man
jämför med exempelvis Rhines Zenerkort. Man har på bästa möjliga vis
minimerat möjligheten till fusk, med att framställa automatiska maskiner
som till exempel för fram slumpvist utvalda bilder.

* Kommer forskarna inom parapsykologin komma fram till användbara
resultat?
- Jag tror det. Man kan omöjligt veta säkert, men genom att studera
resultaten som åstadkommits under de senaste åren tycker jag mig se en
ljus framtid för parapsykologin. Vad man då kan använda dessa eventuella
resultat till blir en senare fråga. Klart är iallafall att världsbilden
då kommer att bli vänd upp och ner och det kan vara därför som det varit
så svårt att acceptera de ?bevis? som förr har visats upp och som pekar
för att exempelvis telepati existerar. För ofta är det så, att när någon
blivit övertygad om ett fenomens äkthet ändrar sig plötsligt denne någon
och förnekar den egenupplevda händelsens äkthet - för det han eller hon
upplevt är ju omöjligt enligt den traditionella världsbilden så denne
någon ?måste? ju ha blivit utsatt för suggestion.
Själv anser jag denna teori, som gärna används i fall med medier, vara
mycket mer långsökt än det faktum att det faktiskt skulle kunna röra sig
om telepati, klärvoajans, psykokinesi och så vidare.

Inget paranormalt fenomen har kunnat visas upprepbart för
parapsykologin. Men skulle det underliga fenomet kärlek kunna visas upp
på beställning? Nej, då skulle det ju inte finnas något som kallas
olycklig kärlek heller. Intuition - finns det? Ja visst. Men har det
blivit bevisat? Nej.
Varför har då parapsykologerna så höga krav på sig? För att inte bli
stämplade som tokstollar måste de komma fram med upprepbara bevis. De
har försökt - och många gånger även bevisat paranormala fenomens
existens (se exemplet om psi-spåret under ?6 Avslutning?) - men
fortfarande ser man ner på dessa forskare som om de vore kvacksalvare.
Personligen tror jag att orsaken till detta beteende är att
mänskligheten överlag inte är beredd att ändra sin trygga världsbild.
Det finns ju så mycket annat att tänka på här i livet som är viktigare!
Som kvällens TV-program till exempel?

Eller?

8 Källförteckning

Tryckta källor:
Bjerknes, Kirsten ?Telepati är inget hokus pokus? Nerikes Allehanda
981229
Doncic, Obrad Vid gränsen till det okända - Modern Parapsykologi
Zindermans 1980
Fersling, Poul Naturligt Övernaturligt Bokförlaget Forum AB 1983
Jacobson, Nils-Olof Redaktör. Div. författare Svensk Parapsykologi -
Utgiven till 50-årsjubileet för SPF 1948-1998 Utgiven av Stiftelsen John
Björkhems Minnesfond 1998
Matti, Gunnar, fil. kand. med idé- och lärdomshistoria, Sökaren nr. 14
1991.
Peterzén, Jörgen Magi - en resa i myt och verklighet Bokförlaget Fabel
1982

Otryckta källor:
Informationsblad från SPF 1998
Paranormals arkiv på Internet; http://paranormal.se 1998/99 (med
tillstånd från sidornas webmaster; Jonas Liljegren)
Eget kunnande efter flera års studering av böcker och livet.


Bilden på framsidan föreställer den grekiska bokstaven psi, som är en
symbol för paranormala fenomen. Bilden är hämtad från Psykologiska
Institutionen i Stockholm?s hemsida på Internet och har egenhändigt
redigerats i Adobe Photoshop.


9 Bilagor
9:1 Zenerkorten har egenhändigt gjorts i Adobe Pagemaker.
9:2 Bilden är tagen ur Paranormals arkiv på Internet.
9:3 Bilden är tagen ur Paranormals arkiv på Internet.
9:4 Artikeln om telepati är skriven av Kirsten Bjerknes på Nerikes
Allehanda 981229
  • Har forskningen inom parapsykologi gjort några framsteg?