Elin Gunnarson
Medlem | 36, nivå 1, ämne 1470, v1 |
Kallar sig | Elin Gunnarson |
Kontakt | Nej tack |
Uppdaterad | 2001-07-17 |
normal
Har bland annat skrivit
Temporärt lagrad här... Hej! Här kommer så mitt arbete. Notera att eftersom arbetet inte har nån layout här i mailet så kan det se konstigt ut. Till exempel är ju allt i samma storlek, typsnitt och det kursiva är inte längre kursivt. Bilderna är heller inte medskickade. Om det ser intressant ut så kan jag ju försöka göra arbetet mer läsligt, t.ex. på en websida (ftp kan jag inte med.) Siffrorna som syns efter meningarna är fotnötter som jag inte klistrat in i dokumentet. _____________________________________________________________ Har forskningen inom parapsykologi gjort några framsteg? Av Elin Gunnarson Sammanfattning Detta specialarbete handlar om parapsykologi, en vetenskap som funnits i över hundra år, ledd av inom både fysisk och psykisk vetenskap ansedda forskare, men som många fortfarande tror är en religion för vilsna ungdomar. Jag har skrivit om vad man inom parapsykologin forskar om samt hur man forskar och var. Jag har även dokumenterat det, troligtvis, viktigaste ur parapsykologins historia. Däremot har jag inte tagit upp saken från kritikernas sida utan koncentrerat min arbetsgång till att se saken utifrån parapsykologins forskare. Slutligen ställer jag mig frågan om den parapsykologiska forskningen gjort några framsteg sedan man började forska ?på allvar?. Framsteg - både när det gäller forskning och förtroende hos människorna idag. Innehållsförteckning 1. Inledning 1:1 Vad är parapsykologi? 1:2 Är parapsykologi något som seriösa forskare ägnar sig åt som en vetenskap? 1:3 Var bedrivs forskningen? 1:4 Vilka är intresserade av parapsykologi? 1:5 Varför just parapsykologi som specialarbete? 1:6 Varför forskar man om detta? 1:7 Syfte 1:8 Avgränsning 1:9 Metod 2. Med parapsykologerna mot framtiden 2:1 Den första parapsykologin 2:2 Vad räknas som parapsykologi? 2:3 Forskarsällskapen 3. Forskningsteknikerna 3:1 Hypnos 3:2 Remote viewing (fjärrskådning) 3:3 Ganzfeld 3:4 Zenerkort 4. Vad studerar parapsykologer? 4:1 Extra Sensorisk Perception (ESP) 4:2 Prekognition 4:3 Telepati 4:4 Psykometri och psykokinesi (PK) 5. Besläktade områden där forskning skett 5:1 Klärvoajans 5:2 Spiritism 6. Avslutning 7. Slutsats 8. Källförteckning 9. Bilagor 9:1 Bild: Rhine?s Zenerkort 9:2 Bild på J B Rhine 9:3 Bild föreställande mottagaren under ett Ganzfeldexperiment 9:4 ?Telepati är inget hokus pokus?, intervju ur NA 1. Inledning 1:1 Vad är parapsykologi? Parapsykologi är en term som används inom forskningen av övernaturliga upplevelser och betyder ordagrant ?bredvid psykologin?, alltså fenomen som inte kan förklaras av den ordinarie psykologin studeras här. Parapsykologi skall inte blandas ihop med spökhistorier, paranormala teveserier och ungdomskulturer, för det är seriös forskning det handlar om och inte underhållning. Forskarna försöker snarare reda ut alla märkliga knutar på livets snöre, på ett objektivt sätt. Alla möjligheter testas, i den mån det går, med hjälp av olika metoder. För mer ingående beskrivning, se ?2:2 Vad räknas som parapsykologi??. 1:2 Är parapsykologi något som seriösa forskare ägnar sig åt som en vetenskap? Javisst! Idag är parapsykologin inte bara ett forskningsobjekt för ett fåtal lättrogna vetenskapsmän, utan även till viss del accepterad av många bland de strikta ?materialisternas? skara.1 1974 samlades ansedda fysiker till en konferens i Genève för att diskutera parapsykologin och kvantmekaniken. Numera håller man varje år ett flertal möten över hela världen, där deltagarna representerar alla grenar inom vetenskapen.2 1:3 Var bedrivs forskningen? För närvarande kan akademiska studier i parapsykologi i varierande grad bedrivas vid ett tiotal universitet i bland annat USA, England och Holland. Kända forskningscentra finns vid universitet i USA samt i Edinburgh i England, Utrecht i Holland och Freiburg i Tyskland. Det finns också åtskilliga fristående forskningsinstitutioner, ibland med anknytning till något universitet.3 Sverige har två forskningsinstitut - Psykologiska Institutionen vid Göteborgs Universitet samt Psykologiska Institutionen vid Stockholms Universitet. 1:4 Vilka är intresserade av parapsykologi? Efter att ha varit på ett seminarium om parapsykologisk forskning i dagens läge (SPF?s 50-årsjubileum) kan jag konstatera att min unga väninna och jag är två av de få ungdomarna som är intresserade av detta; vi var helt klart yngst där. Det såg ut som att de flesta andra besökarna var mellan 30 och 65 år, medelåldern låg säkert runt 55 år. Det var mest män, både skeptiker och övertygade, som närvarade och främst högutbildade människor som använde svåra ord när de konverserade eller föreläste. Till synes lite stela alltså. Men ack så intressanta föredrag! Det pratades om allt ifrån spiritism till psi-spår (jordstrålning) och föreläsarna hade många års forskning på nacken så mitt intryck av föreläsningarna var att de var djupt kunniga i sina respektive ämnen. Från början var det forskare med psykologisk inriktning som intresserade sig för parapsykologi, och det verkar som om det är likadant nuförtiden. Allt fler ?vanliga? människor har dock börjat studera i ämnet, men de flesta väljer att intressera sig för ett fåtal olika inriktningar inom parapsykologin. 1:5 Varför just parapsykologi som specialarbete? Anledningen till att jag valt detta ämne är mitt stora intresse för det övernaturliga och att till slut kanske få svar på frågor om livet och döden? Finns det ett liv efter detta? Kanske finns det flera liv efter detta? Eller hamnar våra själar i någon slags ?himmel?? Eller tar allt bara slut när vi dör? Jag vägrar tro det, och söker efter svaren, i kampen mot klockan. Ty livet är kort - för kort för att jag ska kunna tro att detta är allt som finns? Jag vägrar tro annat än att det måste finnas en mening med våra liv, och för att få reda på om min tro är vetenskap måste jag ju iallafall söka någonstans. Och parapsykologin passar utmärkt som sökområde eftersom det är just här som sådana frågor behandlas. 1:6 Varför forskar man om detta? Förr i tiden trodde människor på asagudar, och när det blixtrade på himlen var guden Tor arg. Det trodde man tills någon bevisade annat. Nu vet vi att åskan beror helt på naturens egen reaktion, naturkunskapen har lärt oss om de laddade molnen som stöter samman. Men hur är det med telepati till exempel? Det är något vi fortfarande inte kan förklara. Behöver det förklaras då? Det kan diskuteras, men den största anledningen till att människor forskat i saker har i alla tider varit nyfikenheten. Och om någon påstår sig kunna läsa någon annans tankar vill vi ju gärna veta om det verkligen kan vara så. Det skulle ju sannolikt förändra hela vår världsbild. Det är skäl nog för att man bör fortsätta driva forskningen om ett eventuellt sjätte sinne vidare. 1:7 Syfte Syftet med detta specialarbete är att komma fram till någon slags slutsats om följande frågor: Hur har forskningen inom parapsykologin utvecklats under de senaste femtio åren, och vilken utveckling kan man ana sig till? Är parapsykologin idag accepterad som seriös forskning bland vetenskapsmän och/eller lekmän? Har uppfattningen om parapsykologi förändrats under de senaste femtio åren? Kommer forskarna inom parapsykologin komma fram till användbara resultat? Svaren på dessa frågor behandlas under rubriken 7 Slutsats. 1:8 Avgränsning Jag har inte avhandlat dessa grenar inom parapsykologin: Levitation, sanndrömmar, astralresor/travelling clairvoyance (själsresor) och UKU (ut ur kroppen-upplevelser. Fenomen som tyder på överlevnad av kroppens död, som nära döden-upplevelser, apparitioner (uppenbarelser av levande eller döda personer) och minnen som tyder på tidigare liv (reinkarnationstanken), har jag inte heller tagit upp. Jag har snuddat vid ämnet psi-spår men inte gått närmare in på ämnet. Jag har heller inte beskrivit experimentformen slumptalsgeneratorer. 1:9 Metod Ungefär samtidigt som löven började trilla av träden, började jag fundera kring ämnet parapsykologi. Jag sökte efter information på Internet, lånade böcker på biblioteket och fann information i egna böcker och informationsblad om parapsykologi. Eftersom parapsykologin är ett ämne som bäst studeras teoretiskt har jag skrivit detta arbete på ett teoretiskt vis. Jag har begränsat mig till att främst lyfta fram positiva resultat, titta på de mera erkända forskarna och diskussionen som förs mellan de intresserade i ämnet. Jag har även valt att utelämna den breda fältforskning som bedrivs. Anledningen till detta är att jag inte haft tillräckligt med tid för att kunna avhandla även kritikernas argument. Så detta arbete handlar först och främst om experiment som genomförs i laboratorier. Nu har det gått ett halvår, nästan exakt, sedan jag började med mitt arbete och jag har haft mycket roligt under arbetsgången. Jag har läst om sådant som jag annars inte tagit mig tid till, men som jag ändå önskat lära mig mer om. 2 Med parapsykologerna mot framtiden ?Ingenting kan observeras utan en observatör.? Med detta menar jag att det går inte att studera något utan att någon lägger ner tid och intresse på att ta sig an det som behöver undersökas. Och det är bland annat om några av dessa eldsjälar som detta stycke kommer att handla om. 2:1 Den första parapsykologin För våra anfäder rådde det ingen tvekan om psi-händelsernas objektiva realitet, i själva verket var de mer verkliga än någonting annat. Människors kulturer, religioner och till och med historia byggdes på denna tro. Präster, profeter och ?de vise? mottog genom drömmar, visioner och medier meddelanden, vilka man antog kom från Gud.4 Överallt i bibeln möter vi dessa budskap; där finns exempel på telepati, klärvoajans, prekognition, psykokinesi, mediumism och ut-ur-kroppen-upplevelser.5 Liknande dokument existerar även i andra kulturer. Man finner psi-upplevelser beskrivna i buddhistiska sutras, folksagor inom den afrikanska litteraturen, hinduiska skrifter, taoistskrifter, vedas, den grekisk-romerska kulturen etcetera.6 Den förste inofficielle psi-forskaren i historien sägs vara kung Krösus i Lydien som satte de grekiska oraklen på prov genom att fråga dem vad han gjorde vid en viss tidpunkt. Ingen utom en hög prästinna i Delfi gav det korrekta svaret, varpå konungen åter anlitade henne.7 Man kan säga att parapsykologins historia började med grundandet av SPR; Society for Psychical Research (se 2:3 Forskarsällskapen) år 1882 i England. Termen parapsykologi? myntades dock först omkring år 1930 av amerikanen Joseph Banks Rhine (1895-1980)8, men ordet föreslogs redan 1889 av den tyske filosofen och psykologen Max Dessoir.9 Tidigare kallades denna verksamhet för psykisk forskning, psykotronik eller metapsykologi.10 Nuförtiden används även namn som biokommunikation och psi.11 1969 blev den dock en akademisk vetenskap, då PA (PA: se 2:3) blev medlem i AAAS; Association for the Advancement of Science, vilket var ett mycket betydelsefullt steg för parapsykologin. Detta betydde nämligen att parapsykologin blev erkänd som vetenskap, precis som naturkunskapen. Trots detta erkännande förekommer fortfarande stor oenighet kring troligheten att de fenomen parapsykologerna utforskar verkligen existerar. Endel påstår att forskningen på 130 år inte har kommit fram till ett endaste dugg (vilket även tidsmässigt är en överdrift eftersom parapsykologin blev erkänd som seriös forskning för bara 30 år sedan.) Andra menar att bevisen för det paranormala är överväldigande.12 För att gå tillbaka till J. B. Rhine; han är en lämplig symbol för den nya impuls som parapsykologin fick omkring 1930, och vars verkningar hela ämnesområdet än idag är starkt präglat av. Den experimentella och kvantitativa inriktning som psykologin och samhällsvetenskaperna tog - speciellt i USA - blev också kännetecknande för parapsykologin. Man övergav fältet och flyttade in i laboratoriet. Man anpassade sig till de rådande vetenskapliga idealen. Att kunna se ?statistisk signifikans? och ?upprepbarhet? blev något som alla parapsykologer strävade efter. Statistik, tabeller och matematik - med tiden också alltmer avancerad teknisk apparatur - kom att prägla den dominerande laboratorieinriktade parapsykologiska verksamheten från Rhine fram till våra dagar.13 1935 grundade Rhine tillsammans med William McDougall Duke Parapsychology Laboratory; det troligen första speciallaboratoriet för parapsykologisk forskning. Där studerade man i första hand telepati, klärvoajans, prekognition och psykokinesi. 1937 startade de två amerikanarna tidskriften Journal of Parapsychology vilken än idag räknas som en av de främsta inom sitt område.14 Rhines laboratorium blev nästan omgående den absoluta medelpunkten för psi-forskningen. Under de närmaste 50 åren var den karismatiske Rhine den obestridige ledaren för den parapsykologiska rörelsen. Han ansåg att psi-fenomenens existens var bevisad och att parapsykologin var ett sätt att avfärda materialismen.15 Rhine fick många efterföljare, men han fick också utstå mycket kritik, inte minst på grund av sin absoluta tilltro till den experimentella vetenskapliga metoden. Han strävade efter att anordna experiment som lätt kunde upprepas vid andra laboratorier, och bland annat därför valde han att använda sig av vanliga människor som försökspersoner istället för medier. Numera kan man konstatera att denna kvantitativt inriktade psi-forskning har haft mycket svårt att få fram absolut övertygande resultat, och vad gäller upprepbarheten var Rhines förhoppningar ogrundat optimistiska.16 Mer om Rhines forskning under rubriken ?3:4 Forskningsteknikerna?. Även Ryssarna har använt sig av paranormala fenomen. De gjorde den till och med rumsren för myndigheterna genom att byta de gammalmodiga termerna mot nya - psykokinesi fick namnet biogravitation, telepati kallades hjärnutsändning och reinkarnation blev genetiskt minne, för att nämna några.17 2:2 Vad räknas som parapsykologi? En grupp ledande parapsykologer i USA definierar parapsykologi så här: ?Parapsykologi är det vetenskapliga och lärda studiet av vissa ovanliga händelser förbundna med människans upplevelse. (?) Parapsykologi innehåller tre huvudkategorier: ESP, PK och fenomen som tyder på överlevnad av kroppens död, som nära döden-upplevelser, apparitioner (uppenbarelser av levande eller döda personer) och minnen som tyder på tidigare liv.?18 ESP räknas som en mottagande förmåga där person med ESP-talang tar emot information, exempelvis visioner om framtiden, medan PK räknas som påverkande som betyder att en person som använder sig av PK kan påverka föremål med andra sinnen än de fem kända. Trots att medierna ofta påstår, är parapsykologi inte studiet av allt möjligt ?paranormalt? eller bisarrt. Parapsykologi ägnar sig inte åt astrologi, UFO, Snömannen, asadyrkan, vampyrer, alkemi eller häxeri.19 Många vetenskapare har sett parapsykologi med misstro, därför att termen har kopplats till en mängd mystiska fenomen, besynnerliga företeelser och pseudovetenskap. Lika ofta - och lika felaktigt - kopplas parapsykologi ihop med olika ?psykiska? underhållare såsom TV-hypnotis-örer och illusionister. 2:3 Forskarsällskapen Den största föreningen i Sverige som sysslar med parapsykologi är Sällskapet för Parapsykologisk Forskning (SPF). Den bildades 1948 för att stimulera och stödja parapsykologin i Sverige.20 Trots sitt ringa medlemsantal har SPF haft en avgörande betydelse för svensk parapsykologi.21 Tidvis har SPF varit en av de mest professorstäta föreningarna i Sverige. Den förde länge en ganska anonym tillvaro, mycket på grund av ämnets kontroversiella natur. Under senare år har verksamheten blivit mer utåtriktad. SPF?s verksamhet består framförallt av föredrag i Stockholm med svenska och utländska forskare, över ämnen som på något sätt berör parapsykologi. Föredragshållare kan vara allt från fysiker, biologer, läkare, psykologer, statistiker, litteraturvetare, teologer och antropologer.22 Ibland arrangerar SPF också forskningssymposier. Någon gång ordnas kvällar då medlemmar får pröva på enklare experiment.23 Enligt SPFs stadgar är deras uppgifter (i förenklad form) ?att studera de företeelser som betecknas som parapsykiska, där förmedling genom annat än de vanliga sinnena eller kända fysiska skeenden kan förmodas ligga bakom. Dessa studier skall avse dessa företeelsers verklighet, karaktär och omfattning. Resultaten av forskningen skall uppvisas för allmänheten.?24 Bland framträdande forskare som öppet intresserat sig för parapsykologi återfinns psykologerna Poul Bjerre, William James, Sigmund Freud, Carl Gustav Jung, Carl Rogers, Hans Eysenck, filosofen C D Broad och nobelpristagaren och fysikern Brian Josephson. Något som även kan vara värt att påpeka är intresset för parapsykologi som den respekterade Albert Einstein hade. En av de troligtvis största parapsykologiska sällskapen i världen är idag Parapsychological Association (PA) som har sitt säte i USA. Det är en professionell internationell organisation som bildades 1957. Dess medlemskrav är stränga; för att bli ordinarie medlem måste man ha doktorerat i något ämne, skrivit ett tillräckligt bra arbete om parapsykologi och nominerats av ett antal andra medlemmar. 1990 hade organisationen cirka 300 medlemmar i runt 30 länder.25 Det mest betydelsefulla sällskapet i parapsykologins historia var dock SPR; Society for Psychical Research (Sällskapet för Psykisk Forskning) som grundades redan år 1882 i London av tre ansedda engelska lärda: Henry Sidgwick, Frederick W. H. Myers och Edmound Gurney, alla tre från Trinity College i Cambridge. Tre år senare bildades en liknande förening i USA, där den mest berömde medlemmen var psykologen och filosofen William James. I början av detta århundrade hade intresset för den psykiska forskningen även nått andra länder, till exempel Frankrike, Tyskland, Italien och Holland.26 I Sverige finns även en minnesfond; Stiftelsen John Björkhems Minnesfond (JBM). Det är styrelsen för SPF, samt extra ledamöter, som utgör styrelsen för JBM. Stiftelsen bildades den 20 maj 1963 med syfte att främja parapsykologisk forskning på vetenskaplig grund. JBM bildades till minne av pionjären John Björkhem och fonden delar årligen ut cirka 80 000 kronor i bidrag för att främja parapsykologisk forskning. Den har under åren 1994-97 delat ut sammanlagt cirka 245 000 kronor. Det är tack vare bidrag i Björkhems testamente, som JBM blivit en mycket viktig plattform för parapsykologin i Sverige under 90-talet. 27 3 Forskningsteknikerna Beroende på vilket parapsykologiskt fenomen som studeras, används olika forskningsmetoder. En av metoderna, som inte har något namn ännu, beskrivs i artikeln i bilaga 9:4. Följande tekniker är de vanligaste metoderna av de som studeras i laboratorier. 3:1 Hypnos Hypnosens existens har varit känd genom hela historien. Egyptiska siare använde sig enligt 3000 år gamla papyrusrullar av ett transtillstånd nära besläktat med hypnotisk suggestion.28 Medicinmän, religiösa ledare samt andra lärda har brukat hypnos i olika syften; healing, ställt diagnoser på sjukdomar och förutsagt framtiden.29 Paracelsus (1493-1541) anser man vara pionjären på hypnos under medeltiden. Det var dock Frans Anton Mesmers (1734-1815) förtjänst att hypnosen presenterades för både vetenskapsmän och allmänhet. För att kunna bota vissa sjukdomar använde han sig av hypnos på sina patienter. Hans teori var att det i rymden fanns vissa krafter, ?animal magnetism?, som via hans händer strömmade in i den sjuka människan. Sjukdomarna berodde på att det hade uppstått oordning i den animala magnetismen, som varje människa av naturen var utrustad med.30 Franska Akademien bildade år 1774 en kommission, vars uppgift var att undersöka Mesmers arbete. I deras slutrapport kan man bland annat läsa: ?Man kommer i ett transtillstånd genom suggestion eller autosuggestion, det existerar ingen animal magnetism eller något annat dylikt.?31 I mitten av 1800-talet skapade den skotske läkaren James Braid ordet ?hypnos?, som helt enkelt är grekiskans benämning på sömn. Braid anses vara grundaren av den vetenskapliga hypnosen.32 Enligt undersökningar kan upp till 80-90% påverkas av hypnos, men det är endast 20-25% som har förmågan att komma i djup trans.33 Utvecklingen av hypnosforskningen kom snabbt, sedan det fastslagits att hypnosen är ett helt normalt fenomen knutet till det mänskliga psyket. Det största användningsområdet gällde behandlingen av mentala sjukdomar, främst hysteri. Eftersom narkos ännu inte var ett allmänt känt bedövningsmedel, använde man sig av hypnos som smärtstillande medel vid olika kirurgiska ingrepp. Inom psykiatrin var Sigmund Freud en av de första som drog nytta av hypnosen.34 Dagens forskning har inte mycket att säga om hypnos utan erkänner att kunskaperna är ringa. Klart är att personligheten döljer enorma krafter i det omedvetna, som står utanför vår kontroll. Många manifesterade fenomen under hypnos kan vi endast observera - utan att urskilja orsak och verkan.35 I parapsykologin talar man om hypnos som ett förändrat medvetandetillstånd (?altered states of consciousness?, ASC), istället för att endast klassificera det som en sömnprocess. När man utför testen är man mer intresserad av experimentets syfte, än av vad den hypnotiserade kan demonstrera.36 Undersökningar av paranormala fenomen under hypnotiska betingelser började med Mesmers återupptäckt av hypnosen och var under hela 1800-talet en av ESP-forskningens viktigaste områden. Fortfarande spelar hypnosen en stor roll.37 Det är dock inte så ofta man använder sig av hypnos i renodlade ESP-tester, hypnosen är mera ett instrument eller en metod som man har till hjälp för att förbättra försökspersonernas ESP-förmåga.38 3:2 Remote viewing (fjärrskådning) Fjärrseende, på engelska kallat Remote viewing, är en form av klärvoajans.39 Ett experiment med Remote viewing kan gå till på följande vis: Mottagaren befinner sig i en byggnad. Under tiden beger sig sändaren till en slumpvist utvald plats inom 30 minuters bilfärd från byggnaden där mottagaren befinner sig. På ett i förväg överenskommet klockslag försöker mottagaren beskriva den plats där sändaren befinner sig. Beskrivningen spelas in på band och skrivs senare ut ordagrant. Ett sådant försök gjordes bland annat under 70-talet av Russell Targ och Harold Puthoff, som beskrev försöket i sin bok ?Psykets räckvidd?.40 Deras försök upprepades nio gånger med olika målplatser. Experimentet utvärderades sedan av fem bedömare efter att de åkt runt och lärt känna de nio platserna. Sedan fick de läsa mottagarens nio beskrivningar och avgöra vilken beskrivning som passade bäst till vilken plats.41 De fem gjorde alltså sammanlagt 45 hopparningar av målplats och beskrivning. 24 av de 45 hopparningarna var korrekta. Chansen för ett så bra resultat av ren slump är mindre än en på en miljard.42 Därmed inte sagt att alla experiment med fjärrsyn lyckas lika bra. 3:3 Ganzfeld Ganzfeldtekniken är en enkel metod att undersöka drömliknande tillstånd och möjliga telepatiska upplevelser i laboratoriesammanhang. Tillståndet skapas genom att minska sinnesintrycken till hjärnan till en optimal nivå för att aktivera inre stimulans och mentala bilder. Detta tillstånd uppnås genom att öron och ögon förses med ett enformigt stimulansfält (se 9:3 i bilaga) som på tyska heter just Ganzfeld, ?helfält?.43 Mer om hur metoden går till finns att läsa i artikeln under ?9:4, Telepati är inget hokus pokus? (bilaga). Ganzfeldtekniken tillämpades helt oberoende av varandra av Charles Honorton, William Braud och Adrian Parker under 70-talet, som en metod att skapa psi-befrämjande tillstånd i laboratorier. Under 80- och 90-talet har tekniken förfinats med datorstyrning och videobilder, så att forskningen med denna teknik nu anses vara ett av de starkaste bevisen för fenomen som telepati.44 Denna teknik har troligtvis varit så framgångsrik därför att den i ett laboratoriesammanhang återskapar de viktigaste aspekterna hos spontana paranormala upplevelser som de naturligt förekommer: ?Mottagaren befinner sig oftast i ett drömliknande tillstånd, medan ?sändaren? oftast är i ett känslomässigt aktiverat tillstånd.?45 1996 började Ganzfeldtekniken användas i Göteborg (av Adrian Parker),46 och ett samarbete med Jan Dalkvist och hans medarbetare vid Stockholms Universitet har nu initierats.47 3:4 Zenerkort Den äldsta forskningstekniken för telepati som används är troligtvis ?kortgissningstekniken? med J B Rhines Zenerkort (Rhine, se 2:1). Zenerkorten är 5 stycken kort av samma storlek som en vanlig kortlek, med 5 olika motiv. Motiven är en fyrkant, en cirkel, en femuddig stjärna, två våglinjer samt ett plustecken (se 9:1 i bilaga). Korten används på följande sätt: En person, kallad sändare, väljer ett slumpvist utvalt kort och koncentrerar sig på bilden på kortet. Framför sändaren sitter mottagaren, som skall lista ut vilket kort sändaren valt genom att försöka läsa dennes tankar. Denna metod används dock inte längre inom seriös forskning. Se även experiment med en klärvoajant under rubriken ?5:1 Klärvoajans?. 4 Vad studerar parapsykologer? Parapsykologins huvudsakliga intresseområden är ESP och PK. Ett gemensamt ord för ESP och PK är psi. Parapsykologerna studerar även direkt eller indirekt fenomen som automatisk skrift, drömmar, healing, hypnos, meditation, mediumism, psykometri, reinkarnation, kirlianfotografering (aurafotografering), mental fotografering (Serios), poltergeistfenomen, slagrutesökning, gengångare, ut-ur-kroppen-upplevelser (UKU) samt yoga.48 Inom psiforskningen har under de senaste decennierna speciell uppmärksamhet ägnats åt de så kallade ?förändrade medvetandetillstånden?.49 Forskarna är självklart mest intresserade av de tillstånd då de bästa psi-resultaten kan nås. Det har visat sig att dessa speciella tillstånd är dagdrömmar, drogpåverkan, drömmar, hypnos, meditation, transupplevelser som en produkt av religiösa eller andra typer av ceremonier, samt ut-ur-kroppen-upplevelser.50 4:1 Extra Sensorisk Perception (ESP) Med detta menar man utomsinnlig varseblivning och inom denna kategori finns tre undergrupper; klärvoajans, prekognition och telepati. Uppdelningen mellan dessa tre begrepp är mest historisk; i praktiken är det svårt eller omöjligt att skilja dem åt. Troligen är de yttringar av samma process. Därför används ofta förkortningen ESP om dem. ESP sammanfattar mottagandet av kunskap och informationer utan att man gör bruk av de kända sinnena.51 4:2 Prekognition ?eller ?förutvetande?, som det även kallas, är beteckningen på fenomenet att vissa personer under speciella omständigheter tycks ha kunskaper om framtiden eller enstaka framtida händelser.52 Premonition är en form av prekognition och innebär en kortvarig intuition eller förnimmelse av framtida händelser, i regel olyckor och katastrofer.53 4:3 Telepati Telepati är detsamma som tankeöverföring/-läsning, det vill säga direkt kommunikation från ett medvetande till ett annat.54 Detta innefattar alltså även djurs medvetanden. Forskningen inom telepati är nog den forskning som kommit längst på senare år när det gäller att försöka bevisa fenomenets existens. Positiva resultat har uppvisats på både Stockholms och Göteborgs Psykologiska Institution (vid respektive universitet) där forskning pågått i flera år. Det senaste året har denna forskning fått stor uppmärksamhet i media, både i debattprogram och nyhetsprogram på TV samt i dagstidningar. (Se bilaga 9:4, ?Telepati är inget hokus pokus?.) 4:4 Psykometri och psykokinesi (PK) Psykometri betyder direkt översatt ?själsmätning? 55 och betecknar förmågan att med ledning av ett föremål kunna berätta dess eller dess ägares historia. Tanken att händelser eller spår av händelser skulle stanna kvar i materiella föremål är inte av färskt datum. Exempelvis den gamla grekiske filosofen Demokritos trodde att drömmar har sin orsak i att det genom drömmarnas porer tränger in ?bilder?, som ständigt överförs från alla slags föremål och speciellt från levande personer. Bilderna av föremål representerar tankarna och de psykiska aktiviteter som föremålets skapare hade och bedrev.56 Ett berömt psykometriskt medium var mrs Leonora Piper (1857-1950) som i en undersökning under trance yttrade: ?Föremål bär med sig ett ljus som är lika tydligt för oss som vanligt ljus är för dig. I samma ögonblick som du lämnar ett föremål till oss tar vi emot ett intryck av dess ägare, antingen den nuvarande eller den föregående, eller ibland av dem båda.? Under en annan trance sade hon att när en person bär ett föremål ingjuter han i det något som liknar en magnetisk kraft, och från det ögonblicket kan ett medium ta emot informationer om personen i fråga.57 Det visar sig att den psykometriskt tillkomna kunskapen först och främst koncentrerar sig kring ägarens personlighet, vanor, utseende och upplevelser. Det har emellertid förekommit att det begagnade föremålet inte ens behöver ha varit i beröring med människor och mycket väl kan berätta om andra föremål.58 En av banbrytarna inom psykometrin var den tyske läkaren Gustav Pagenstecher (1855-1942), som bland annat fick fram att tidsfaktorn spelade stor roll i experimenten. Ett föremål som exempelvis ligger nära ett urverk tar till sig mer information om urverket ju längre tid föremålet ligger vid urverket.59 Ett psykometriskt experiment lyckas bäst om föremålet ofta berörs av en enda person och mycket sällan av andra.60 Hur verkar då detta? Ett medium beskriver händelseförloppet så här: ?När jag får föremålet i handen ser jag framför mig en bild av en person som har burit det eller som har gjort det. Föremålet berättar för mig vem som har haft det och var det har varit. Jag kan se på bilderna hur personerna är klädda och då kan jag även utläsa ungefär vilken epok det rör sig om. Kläderna har fullständigt naturtrogna färger, men kanske en aning mörka nyanser. Ibland kan jag även höra enstaka meningar. Detta ser och hör jag under trans, och minns därför nästan ingenting. Vad jag har sagt får jag berättat för mig efter uppvaknandet ur transen.?61 I våra dagar ägnas psykometrin ingen speciell uppmärksamhet, mest därför att den är så nära besläktad med de övriga formerna av ESP. Några få försök har utförts, men större delen av det vi känner till kommer från äldre studier.62 Medier använder sig dock av psykometrin för att hjälpa polisen inofficiellt. Ett populärt användningsområde är sökandet efter försvunna personer, där mediet avläser ett personligt föremål tillhörande den försvunne. Psykokinesi (PK) eller telekinesi, är förmågan att kunna påverka föremål eller händelser med endast tankens kraft.63 Själva tanken bakom PK är kanske inte så märklig. Våra dagars fysiker konstaterar att all materia teoretiskt sett kan omvandlas till energi, och att materien inte bara har massa och tyngd utan också ett visst energiinnehåll. Vidare sägs det att praktiskt taget alla energiformer har en viss massa och tyngd och att de är underkastade gravitationen och de övriga egenskaper som sedan gammalt förknippas med materien. Människokroppen omvandlar föda till olika former av energi, och man anser då också både tanke och känsla vara energiformer. Detsamma måste gälla det undermedvetnas funktioner, och rent principiellt finns det inget som hindrar att den energi som hjärnan utsänder och som styr kroppens funktioner också kan få inflytande på energitillstånd och därmed materiella tillstånd utanför människokroppen.64 Ett experiment med psykokinesi kan gå till på följande sätt: En försöksperson sätter sig framför en dataskärm där slumpvist utvalda ettor och nollor dyker upp på skärmen. Försökspersonen skall försöka påverka datorn genom att med tankens kraft få så många ettor att dyka upp på skärmen som möjligt. Spiritismen har idag en världsvid omfattning och dess anhängare räknas i tiotals miljoner. Den är numera närmast en religionsform. Anhängarna har inga fasta dogmer i kyrkans mening, men de har vissa grundstenar för sin tro. De anser sig leva i förbindelse med andevärlden. De tror på reinkarnation och de anser att man är personligt ansvarig för sina handlingar (karmalagen).74 6 Avslutning Om det nu är ett faktum att psi-fenomenen eller åtminstone några av dem är genuina och verkligen existerar, kan man ju med all rätt fråga sig: Varför har vetenskapsmännen dröjt så länge innan de på allvar börjat studera dessa udda fenomen?75 Ett av svaren finns möjligen i medeltiden. Människorna på den tiden itutades en fruktan för spöken och trolldom, vilka man inte kunde kontrollera. Så småningom vände hon sig till den verklighet som hon direkt kunde uppleva och förstå. Hon började intressera sig för naturvetenskap, en vetenskap som erbjöd människan ett liv hon själv kunde styra. Eftersom varken Gud eller ?psi? kunde förklaras med hjälp av de mänskliga sinnena, blev resultatet att hon antingen förkastade det hela som nonsens eller fortsatte tro vagt.76 Även religionen har påverkat människan. De som förr i tiden såg ett intresse i det paranormala och ville undersöka dessa fenomen, blev klassade som häxor och trollkarlar och därmed onda. Och onda skulle ju fördrivas. Trots att paranormala fenomen är beskrivna i Bibeln, med självaste Jesus som utövare av till exempel telepati, prekognition och psykokinesi, talade kristendomens präster om det övernaturliga som Djävulens verk. Nuförtiden har vi rätt att tro på vad vi vill, och ingen har rätt att döma oss. Men grupptrycket finns ändå kvar; få vågar sticka ut med en annorlunda tro. Fast nu när parapsykologin är mer accepterad av materialisterna kommer allt fler att våga studera den utan att behöva känna sig hånad för att ?leva i sagornas värld?. Det betyder att fler resultat kommer att visas upp, och allt tyder på att det är positiva resultat. Psi-spåret är ett utmärkt bevis för att parapsykologin gjort framsteg under 1900-talet. Det var svensken Göte Andersson från Värmland som år 1987 upptäckte psi-spåret,77 som senare hjälpt honom att finna borttappade saker endast genom att fokusera sina tankar på dessa. Vägen till det borttappade föremålet kan uppmätas som en linje i marken - ett så kallat ?tankespår?78 - med en magnetliknande dragning. Med enkel utrustning som exempelvis en grenklyka från ett fruktbärande träd (professionellt används så kallade ?pekar?; två enkelt vinklade metallpinnar), kan man alltså finna borttappade föremål genom att följa dessa ?linjer? eller ?spår? ovanför marken. Forskare har med denna metod gjort experiment med psi-spåret och åstadkommit lyckade resultat. Och vem vet - kanske vi inom ett par hundra år kan hitta saker vi tappat bort, bara genom att tänka på dem? Och kanske har vi avskaffat telefonerna och istället använder oss av tankens kraft - telepatin - för att förmedla något? Själv hoppas jag att om så blir fallet - förutsatt att jag lever på denna jord då - att telepatin lämnar oss ifred den mesta av tiden. För visst är det skönt med tystnad ibland? 7 Slutsats Har forskningen inom parapsykologi gjort några framsteg? Den frågan är svår att svara på. Därför har jag delat upp frågan i följande underfrågor. * Har uppfattningen om parapsykologi förändrats under de senaste femtio åren? Är parapsykologin idag accepterad som seriös forskning bland vetenskapsmän och/eller lekmän? - Nittiotalet förde med sig en våg av nytänkande; sammanfattat under benämningen New Age. Detta nytänkande har skapat en öppenhet för tanken att verkligheten faktiskt kan se helt annorlunda ut än så som vi lärt oss uppfatta den. Veckotidningar och pratshower behandlar ämnet parapsykologi med öppenhet; både parapsykologer och kritiker får komma till tals. Men frågan om uppfattningen om parapsykologi förändrats under de senaste femtio åren är ändå en svår fråga eftersom parapsykologin inte sett ut på samma sätt åren igenom. Från början koncentrerade sig parapsykologernas forskning till att förklara ett eventuellt liv efter döden, och de samarbetade då med spiritister. Spiritism var en ansedd syssla och parapsykologerna hade stöd från spiritisterna som hade en förhoppning om att de nu på vetenskaplig väg kunde bevisa sin tro på liv efter döden. Men då parapsykologerna började avslöja medium som bedragare lämnade många spiritister de parapsykologiska sällskapen. Samtidigt intog parapsykologerna en skeptisk attityd till spiritismen och samarbetet med spiritisterna mer eller mindre bröts. Idag är, iallafall i Sverige, parapsykologin mer accepterad än vad spiritismen är för ?vanliga? människor. Forskningen är dock inte, trots sitt medlemsskap i AAAS (se 2:1), helt accepterad av människor med yrken som exempelvis psykolog, där de i yrket tycker sig kunna förklara psi-fenomenen med naturliga förklaringar. Fler och fler psykologer ?konverterar? dock till parapsykologin för att få svar på frågor som de inte funnit svar på inom psykologin. De undersöker fenomenen, men långt ifrån alla tror på fenomenens äkthet. Många blir parapsykologer för att bevisa att det inte finns något övernaturligt. * Hur har forskningen inom parapsykologin utvecklats under de senaste femtio åren, och vilken utveckling kan man ana sig till? - När S.P.R. började sin forskning studerade man främst spontana upplevelser med övernaturlig anknytning. Ganska snart insåg man dock att det fanns alltför många osäkra moment i skildringar av spontana upplevelser. Det gick inte att få fram hållbara vetenskapliga bevis den vägen. Istället koncentrerade man sig på studier av så kallade medier och de fenomen de frambragte, vilket möjliggjorde mer kontrollerbara undersökningar.79 Snart skedde dock en intresseförskjutning från frågan om liv efter döden till en nyfikenhet på den levande människans psykiska förmågor,80 och det är de psykiska förmågorna som studeras idag, med hjälp av bland annat Ganzfeldmetoden. Forskningen har, enligt forskarna själva, gjort stora framsteg och de tror att de snart kommer att få fram tillräckligt med material som avviker från slumpen. Experimenten som används idag har blivit mycket mer komplicerade om man jämför med exempelvis Rhines Zenerkort. Man har på bästa möjliga vis minimerat möjligheten till fusk, med att framställa automatiska maskiner som till exempel för fram slumpvist utvalda bilder. * Kommer forskarna inom parapsykologin komma fram till användbara resultat? - Jag tror det. Man kan omöjligt veta säkert, men genom att studera resultaten som åstadkommits under de senaste åren tycker jag mig se en ljus framtid för parapsykologin. Vad man då kan använda dessa eventuella resultat till blir en senare fråga. Klart är iallafall att världsbilden då kommer att bli vänd upp och ner och det kan vara därför som det varit så svårt att acceptera de ?bevis? som förr har visats upp och som pekar för att exempelvis telepati existerar. För ofta är det så, att när någon blivit övertygad om ett fenomens äkthet ändrar sig plötsligt denne någon och förnekar den egenupplevda händelsens äkthet - för det han eller hon upplevt är ju omöjligt enligt den traditionella världsbilden så denne någon ?måste? ju ha blivit utsatt för suggestion. Själv anser jag denna teori, som gärna används i fall med medier, vara mycket mer långsökt än det faktum att det faktiskt skulle kunna röra sig om telepati, klärvoajans, psykokinesi och så vidare. Inget paranormalt fenomen har kunnat visas upprepbart för parapsykologin. Men skulle det underliga fenomet kärlek kunna visas upp på beställning? Nej, då skulle det ju inte finnas något som kallas olycklig kärlek heller. Intuition - finns det? Ja visst. Men har det blivit bevisat? Nej. Varför har då parapsykologerna så höga krav på sig? För att inte bli stämplade som tokstollar måste de komma fram med upprepbara bevis. De har försökt - och många gånger även bevisat paranormala fenomens existens (se exemplet om psi-spåret under ?6 Avslutning?) - men fortfarande ser man ner på dessa forskare som om de vore kvacksalvare. Personligen tror jag att orsaken till detta beteende är att mänskligheten överlag inte är beredd att ändra sin trygga världsbild. Det finns ju så mycket annat att tänka på här i livet som är viktigare! Som kvällens TV-program till exempel? Eller? 8 Källförteckning Tryckta källor: Bjerknes, Kirsten ?Telepati är inget hokus pokus? Nerikes Allehanda 981229 Doncic, Obrad Vid gränsen till det okända - Modern Parapsykologi Zindermans 1980 Fersling, Poul Naturligt Övernaturligt Bokförlaget Forum AB 1983 Jacobson, Nils-Olof Redaktör. Div. författare Svensk Parapsykologi - Utgiven till 50-årsjubileet för SPF 1948-1998 Utgiven av Stiftelsen John Björkhems Minnesfond 1998 Matti, Gunnar, fil. kand. med idé- och lärdomshistoria, Sökaren nr. 14 1991. Peterzén, Jörgen Magi - en resa i myt och verklighet Bokförlaget Fabel 1982 Otryckta källor: Informationsblad från SPF 1998 Paranormals arkiv på Internet; http://paranormal.se 1998/99 (med tillstånd från sidornas webmaster; Jonas Liljegren) Eget kunnande efter flera års studering av böcker och livet. Bilden på framsidan föreställer den grekiska bokstaven psi, som är en symbol för paranormala fenomen. Bilden är hämtad från Psykologiska Institutionen i Stockholm?s hemsida på Internet och har egenhändigt redigerats i Adobe Photoshop. 9 Bilagor 9:1 Zenerkorten har egenhändigt gjorts i Adobe Pagemaker. 9:2 Bilden är tagen ur Paranormals arkiv på Internet. 9:3 Bilden är tagen ur Paranormals arkiv på Internet. 9:4 Artikeln om telepati är skriven av Kirsten Bjerknes på Nerikes Allehanda 981229
- Har forskningen inom parapsykologi gjort några framsteg?